رژیم های غذایی و اصول تغذیه صحیح

۲۲ مطلب در مهر ۱۳۹۸ ثبت شده است

انار مهمان پرخاصیت پاییز

انار(pomegranate)

انار سمبل فصل زیبا و رنگارنگ پاییز است این میوه خوشمزه و پرخاصیت بومی ایران تا شمال هندوستان است و از دوران باستان در منطقه مدیترانه کشت شده است و اولین بار در سال 1769 توسط مهاجران اسپانیایی به آمریکا برده شد. امروزه انار بطور گسترده ای در خاورمیانه،قفقاز،آسیای مرکزی، جنوب آسیا، شمال آفریقا، منطقه گرمسیر آفریقا، قسمتهایی از منطقه مدیترانه، همچنین در آریزونا و کالیفرنیا نیز کشت می شود. انار از قرن بیستم وارد فروشگاه ها و بازارمیوه اروپا شد.ایران با تولید سالانه 800 هزار تن انار بزرگترین تولید کننده انار دنیاست و هندوستان در رتبه دوم قرار دارد. در ایران شهرهای ساوه،نی ریز و فردوس به ترتیب بزرگترین تولیدکنندگان انار کشور هستند. جالب است بدانید در جنوب شرقی دریای خزر، در 12 کیلومتری شهر بهشهر،شبه جزیره ی میانکاله قرار دارد که از سال 1348 جزء مناطق حفاظت شده قرار گرفته است. در میانکاله باغستان اناری به بزرگی12 هزار هکتار، وجود دارد ؛ که بزرگترین باغ انار خودرو و ارگانیک دنیاست طبق گزارش خبرگزاری فارس،در سال 1397 تنها از 2500 هکتار آن طی 15 روز، 1100 تن انار برداشت شده است.(مطابق گزارش خبرگزاری فارس)

انار و اثرات فوق العاده آن روی سلامتی

انار دارای مقدار زیادی ویتامینC، فولات، پتاسیم، منگنز، ویتامینK و ویتامینE است. 

برای مشاهده ادامه مطلب کلیک کنید...

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
leila mostashfi

مسمومیت غذایی

مسمومیت غذایی (Food poisoning یا foodborne illness) به علت خوردن غذای آلوده،غذای فاسد و یا غذای سمی بوجود می آید. در واقع باکتری، ویروس، انگل یا سم  موجود در ماده غذایی از شایع ترین علل مسمومیت ناشی از خوردن مواد غذایی می باشد. ارگانیسم های عفونی و سموم می توانند در هریک از مراحل نگهداری،تهیه و آماده سازی، طبخ و توزیع غذا، مواد غذایی را آلوده کنند.علائم مسمومیت غذایی می تواند از چند ساعت تا چند روز و حتی تا چند هفته بعد از خوردن غذای آلوده ظاهر شود. در بعضی مواقع که مسمومیت خفیف باشد؛بدون نیاز به درمان خاص و با مراقبتهای خانگی بهبودی حاصل می شود. ولی در مواردمسمومیت حاد نیاز است به پزشک مراجعه شود و گاهی بستری شدن در بیمارستان نیز لازم است.

علائم و نشانه های مسمومیت غذایی

با توجه به علت مسمومیت غذایی نشانه های مسمومیت می تواند متفاوت باشد، ولی عموما علائم زیر در هنگام مسمویت غذایی دیده می شود:

حالت تهوع

استفراغ

اسهال ( آبکی یا خونی)

دل درد و یا دل پیچه

تب

همچنین سردرد،بی حالی،از دست دادن اشتها، تب بالا و لرز، دردهای عضلانی نیز می تواند از دیگر نشانه های مسمومیت باشد. علائم مسمومیت غذایی ممکن است از چند ساعت بعد از خوردن غذاو نوشیدنی آلوده، یا حتی چند روز بعد از آن شروع شود.

برای مشاهده ادامه مطلب کلیک کنید...

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
leila mostashfi

سیب دوست سلامتی

سیب میوه ای است که تقریبا در تمام فصول یافت می شود. این میوه خوشمزه بسیار پرخاصیت است. 7500 گونه سیب در دنیا به رنگهای قرمز، زرد و سبز وجود دارد. در لیست تهیه شده از ده تا از سالم ترین موادغذایی که در دنیا وجود دارد سیب رتبه اول است. سیب سرشار از آنتی اکسیدانهای مهم، فلاونوئیدها و فیبر غذایی است.فیتون ها و آنتی اکسیدان های موجود در سیب به کاهش خطر ابتلا به سرطان ، فشار خون بالا ، دیابت و بیماری های قلبی کمک کنند.

ارزش تغذیه ای سیب :

سیب غنی از مواد معدنی، ویتامین ها و آنتی اکسیدانها است و به آن nutritional powerhouses می گویند.

سیب دارای مقدار زیادی ویتامینC است که این ویتامین مانند یک آنتی اکسیدان قوی عمل می کند و بدن را از آسیب رادیکالهای آزاد حفظ می کند. همچنین سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و مقاومت بدن را در برابر بیماریهای عفونی زیاد می کند.

دارای ویتامینA است به سلامت سیستم بینایی و سلامت پوست کمک می کند.

سیب دارای انواع ویتامینB (تیامین،ریبوفلاوین،پیرودوکسین،اسید پانتوتنیک،فولات) است که این ویتامین ها در حفظ گلولبولهای قرمز و در سلامتی سیستم عصبی مهم هستند.

همچنین دارای فیبر غذایی است که به سلامت دستگاه گوارش و کاهش کلسترول بد خون کمک می کند.

دارای پتاسیم، منیزیم، کلسیم، آهن، مس، منگنز و فسفراست.

ترکیبات پلی فنول موجود در سیب، به محافظت از بدن در برابر اثرات مضر رادیکالهای آزاد کمک می کند.

سیب  چربی و کلسترول ندارد ،دارای مقدار زیادی آب است.

ادامه مطلب...

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
leila mostashfi

نمایشگاه شکلات پاریس

نمایشگاه بین المللی شکلات پاریس 2019

از 30 اکتبر تا 3 نوامبر 2019 (8-12 آبان 1398)

بیست و پنجمین سالگرد SALON DU CHOCOLAT و بزرگترین رویداد شکلات و کاکائو دنیا

در فضایی به مساحت 2500 مترمربع با 500 شرکت کننده از سراسر دنیا

بزرگترین گردهمایی تولیدکنندگان محصولات کاکائویی سراسر دنیا در قلب پاریس

برای مشاهده ادامه مطلب کلیک کنید...

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
leila mostashfi

ویتامین K

انواع ویتامینK

ویتامین K یک ماده مغذی است که بدن به مقدار کم اما بطور منظم به آن احتیاج دارد. انواع مختلفی از ویتامینK وجود دارد ولی دو نوع k1 و k2 برای ما مهمتر هستند. ویتامین K1 بیشتر در منابع گیاهی، مخصوصا در سبزیجات برگ سبز وجود دارد و ویتامین K2 در منابع حیوانی و غذاهای تخمیری وجود دارد، البته باکتریهای مفید که در روده انسان هستند هم ویتامینK2 می سازند.

نقش ویتامینK در بدن:

1- فاکتور مهم و موثر در انعقاد خون

2-افزایش تراکم استخوان،کاهش خطر شکستگی استخوان، مانع از پوکی استخوان

3-این ویتامین با ممانعت از رسوب مواد معدنی در رگها به کنترل فشارخون و حفظ سلامت قلب کمک می کند.

4- مصرف مقدار کافی ویتامینK ریسک ابتلا به سکته مغزی را کاهش می دهد.

5- افزایش حافظه اپیزودیک و بهبود سلامت شناختی و جلوگیری از آلزایمر

6- کاهش ریسک ابتلا به برخی از سرطان ها

برای مشاهده ادامه مطلب کلیک کنید...

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
leila mostashfi

پاپایا میوه گرمسیری، خوشمزه و پرخاصیت

Papaya

پاپایا یک میوه گرمسیری و خوشمزه با خواص فراوان است.

درخت پاپایا:

پاپایا در واقع یک گیاه علفی بزرگ است و شکل ظاهری آن کاملا شبیه درخت است. این گیاه بومی مناطق گرمسیری آمریکا، از جنوب مکزیک تا آمریکای مرکزی است و اکنون در تمامی مناطق گرمسیری دنیا کشت می شود. در واقع این گیاه برای رشد و تولید میوه به آب و هوای گرم نیاز دارد و نمی تواند سرما را تحمل کند.

گیاه درخت مانند پاپایا، یک ساقه منفرد دارد که ارتفاع آن به 5تا10 متر می رسد. این گیاه شاخه ندارد و تمام برگهای آن در بالاترین قسمت ساقه قرار دارند. پاپایا برگهای بزرگی با پهنای 50 تا 70 سانتیمتر دارد.

میوه پاپایا تقریبا به شکل خربزه یا گاهی به شکل یک گلابی بزرگ است ( در ایران گاهی به این میوه خربزه درختی هم گفته می شود.)

برای مشاهده ادامه مطلب کلیک کنید...

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
leila mostashfi

نفخ چیست و چگونه برطرف می شود؟

نفخ چگونه بوجود می آید؟

بیشتر مردم نفخ شکم را تجربه کرده اند، نفخ باعث ایجاد ناراحتی و گاهی درد شکم می شود و حتی بعضی وقتها باعث می شود شکم بزرگتر به نظر برسد.اصولا غذاهایی که در روده کوچک هضم نشده اند به روده بزرگ منتقل می شوند و در روده بزرگ باکتریهایی وجود دارند که این غذاها را هضم می کنند و نتیجه فعالیت این باکتریهای برای هضم، تولید گازهای دی اکسید کربن، هیدروژن و متان است که همان گازهای بوجود آورنده نفخ شکمی هستند. همچنین هنگام جویدن غذا، جویدن آدامس وسیگار کشیدن نیز مقداری گاز وارد بدن می شود.

مواد غذایی که باعث نفخ می شوند:

برای مشاهده ادامه مطلب کلیک کنید...

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
leila mostashfi

فیله مرغ و سبزیجات به روش مدیترانه ای

همانطور که می دانید رژیم غذایی مدیترانه ای از بهترین و سالم ترین رژیم های غذایی دنیاست. در این پست روش تهیه یک غذای ساده و خوشمزه به سبک مدیترانه ای ارائه شده است.

برای مشاهده دستور غذا کلیک کنید...

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
leila mostashfi

12 فایده پیاده روی کردن

انسان در زندگی مدرن امروز، با کم تحرکی، اضطراب و استرس، چاقی، بیماریهای قلبی عروقی مواجه است. همه می دانند ورزش کردن برای حفظ سلامتی و شادابی لازم است . ساده ترین نوع ورزش که تقریبا برای همه امکان پذیر می باشد؛ پیاده روی است. این ورزش وسیله خاصی نیاز ندارد. برای انجام آن لازم نیست به باشگاه برویم و هزینه بپردازیم. هر موقع از روز می توان پیاده روی کرد. با وجود این همه سادگی، اگر شما روزانه حداقل 30 دقیقه پیاده روی سریع انجام دهید؛شاهد اثرات فوق العاده آن در سلامتی خواهید بود.

منظور از پیاده روی سریع چیست؟

یعنی حداقل هر ساعت 4.8 کیلومتر راه بروید (به عبارت دیگر هر 20 دقیقه 1.6 کیلومتر ) ویا 100 قدم در هر دقیقه. برای محاسبه سرعت پیاده روی یا تعداد قدمهایتان می توانید از اپلیکیشن های موجود در تلفن های همراه استفاده کنید.

برای مشاهده ادامه مطلب کلیک کنید...

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
leila mostashfi

10 تا از بهترین رژیم های غذایی دنیا

پیروی از یک نوع رژیم غذایی سالم به ما کمک می کند سالم تر و شاداب تر زندگی کنیم، کمتر بیمار شویم و عمر طولانی تری داشته باشیم. بعضی رژیم های غذایی به FAD Diet  معروف هستند. یعنی رژیم های غذایی که بین مردم مد می شود ( در واقع Fad Diet از کلمه fashion به معنی مد و Diet به معنی رژیم غذایی گرفته شده است.). مثلا مد می شود که شام نخورند یا فقط مواد پروتئینی بخورند.کسانی که از رژیمهای غذایی که مد می شود پیروی می کنند تا لاغر شوند، اگرچه ممکن است بعد از مدتی جواب بگیرند ولی ممکن است دچار مشکلاتی مانند ضعف و خستگی، یبوست، کم آبی بدن،تهوع و سردرد و یا دچار کمبود ویتامین و مواد معدنی و حتی ممکن است بیمار شوند. پس بهتر است که از رژیم های غذایی درست استفاده شود تا نتایج بهتر و پایدارتری داشته باشیم اگرچه ممکن است مدتی طول بکشد تا به وزن ایده ال خود برسید ولی در عوض این رژیم ها سلامتی شما را به خطر نمی اندازد و با پیروی همیشگی از رژیم های غذایی درست، سبک درستی در زندگی خود انتخاب کرده اید. در ادامه به ده تا از بهترین رژیم های غذایی دنیا به ترتیب اشاره می شود.

ده تا از بهترین رژیم های غذایی دنیا:

برای مشاهده ادامه مطلب کلیک کنید...

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
leila mostashfi