Sitting for too long

امروزه بیشتر کارها بصورت نشسته انجام می شود. کارمندان اداره، دانشجویان، محققان، گیمرها(Gamers)و گروه های متعدد دیگر،زمان طولانی پشت کامپیوتر می نشینند، عده زیادی از مردم نیز  ساعتهای زیادی در گوشه ای می نشینند و بی وقفه با موبایل سرگرم می شوند و متاسفانه در بیشتر موارد شکل نشستن نادرستی هم دارند. عده ای دیگر زمان زیادی را جلوی تلویزیون می گذرانند و همه این نشستن های طولانی مدت( 6تا 7 ساعت یا بیشتر در روز) می تواند عوارض جبران ناپذیری به همراه داشته باشد. تحقیقات نشان داده کسانی که مدت طولانی پشت سرهم می نشینند حتی اگر روزی یک ساعت هم ورزش کنند نمی توانند آثار منفی طولانی نشستن را از بین ببرند.

عوارض ناشی از نشستن طولانی مدت:

1- افزایش ریسک ابتلا به بیماریهای قلبی

رانندگان ترانزیت، افرادی که ساعتها پشت چرخ خیاطی می نشینند، کسانی که ساعتهای زیاد مشغول کار یا بازی با کامپیوتر هستند و هرکسی که مدت زمان طولانی می نشیند؛ ریسک بیشتری برای افزایش کلسترول بد خون، افزایش فشار خون و بیماری قلبی دارد. خطر حمله قلبی و سکته مغزی در این افراد زیاد است.

2- افزایش ریسک ابتلا به دیابت

تحقیقات نشان داده نحوه واکنش بدن به انسولین در نشستن های طولانی مدت تغییر می کنند و احتمال ابتلا به دیابت بسیار بالا می رود.

3- افزایش ریسک ابتلا به سرطان

نشستن طولانی مدت ریسک ابتلا به سرطان ریه، سرطان روده بزرگ و سرطان رحم را زیاد می کند. برخی مطالعات نشان داده ممکن است ریسک ابتلا به سرطان سینه نیز زیاد شود.

4- ضعیف شدن عضلات پا و اندام تحتانی

بعلت کم کاری، عضلات پا ضعیف می شوند همچنین نشستن طولانی مدت فشار زیادی روی اندام تحتانی و باسن ایجاد می کند که می تواند باعث عوارض زیاد از جمله دردهای مزمن شود.

5- اضافه وزن

نشستن زیاد و کم تحرکی باعث می شود لیپوپروتئین لیپاز که در متابولیسم قند و چربی مهم است کمتر تولید شود و این امر موجب چاقی مخصوصا در ناحیه میانی بدن می شود، که از بدترین نوع چاقی است این نوع چاقی اثر منفی روی سلامتی بدن دارد.

6- اضطراب و افسردگی

علاوه بر عوارض جسمی، طولانی نشستن و تنها کار کردن باعث آسیبهای روحی می شود. می تواند آدم ها را افسرده کند. حتی در بعضی مقالات نوشته شده که می تواند موجب زوال عقل شود.

7- واریس

نشستن زیاد باعث جمع شدن خون در پاها و افزایش فشار در رگهای پا شده و درنتیجه باعث تورم، پیچ خوردگی و برآمدگی رگها می شود. حتی در کنار این رگهای عنکبوتی شکل، مویرگهای ریزی که دچار پارگی شده اند به چشم می خورد.

8- احتمال لخته شدن خون و DVT

گاهی وقتها طولانی نشستن می تواند بسیار خطرناک باشد، بعضی وقتها باعث لخته شدن خون در رگهای پا شده که گاهی با درد و تورم همراه است و گاهی نشانه ای ندارد به این اتفاق Deep Vein Thrombosis) DVT) می گویند که خیلی خطرناک است چرا که این لخته خون می تواند وارد ریه شده و باعث آمبولی ریه و حتی موجب مرگ شود.نشستن بیش از حد طولانی ، حتی در یک سفر طولانی جاده ای ، می تواند باعث DVT شود.

9- آسیب به عضلات شانه،گردن و پشت

حالت نشسته می تواند فشار زیادی به کمر،پشت، گردن و شانه وارد کند البته طرز نشستن و نوع صندلی که از آن استفاده می کنید و ارتفاع میز کار نیز در این امر نقش دارد.

10- افزایش ریسک ابتلا به هموروئید

نشستن طولانی مدت باعث فشار به اندام تحتانی شده و می تواند باعث هموروئید (بواسیر) شود.

برای کاهش عوارض ناشی از نشستن طولانی توصیه می شود:

1- هر 30 دقیقه یکبار از جای خود بلند شوید.کمی راه بروید و حدود دو دقیقه ورزشهای کششی انجام دهید.

2- از صندلی ارگونومیک استفاده کنید.

3- اگر امکان دارد از میزهایی استفاده کنید که قابلیت افزایش ارتفاع دارند به اندازه ای که بتوانید مقداری از کار را به شکل ایستاده انجام دهید.

4- هنگام صحبت با تلفن، راه بروید.

میز با قابلیت تغییر ارتفاع، مناسب برای تغییر حالت کار از نشسته به ایستاده

 

برخی از لینکهای پرطرفدار سیبوتا:

ده تا از بهترین رژیم های غذایی دنیا

سه نکته برای دیرتر پیر شدن

رژیم غذایی مدیترانه ای

چاقی شکمی

محاسبه وزن ایده ال

 

منابع:

mayoclinic

health line

webmd