برخلاف تصور عامه، فقط انجام ورزشهای شکمی به آب شدن چربیهایی که در شکم تجمع پیدا کرده اند؛ کمک نمی کند.برای خلاصی از این چربیها باید رژیم غذایی و ورزش کردن توام باشد. نکته دیگری که باید به آن توجه کرد این است که فرایند آب کردن چربیها، یک فرایند تدریجی است و شما خیلی سریع به جواب نمی رسید. اما این ترفندهای ده روزه شروعی است که شما را به رسیدن رویای داشتن شکمی صاف، هدایت می کند. باید در این راه جدی باشید،پشتکار داشته باشید،زود خسته نشویدو از هدفتان دست نکشید.

1- خوردن خوراکیهای ناسالم را متوقف کنید.

 آبنبات،کیک،کلوچه،بیسکوئیت، کراکر،کوکی،دونات،چیپس،پفک،دسر،بستنی،نوشابه،دلستر و محصولاتی مانند اینها را از خرید روزانه خود حذف کنید. این محصولات دارای ارزش غذایی کم و کالری زیاد هستند و خوردن آنها تهدیدی برای سلامتی است.

2- نوشیدن آب را فراموش نکنید.

آب سموم بدن را خارج می کند. گاهی اوقات سموم بدن به بافتهای چربی می چسبند و مانع از متابولیسم آنها می شوند. علاوه براین نوشیدن یک لیوان آب (نیم ساعت) قبل از غذا به شما کمک می کند تا کمتر غذا بخورید و به هضم بهتر غذا هم کمک می کند. شاید سورپرایز شوید اگر بدانید همین کار ساده (نوشیدن یک لیوان آب نیم ساعت قبل از غذا) در کوچک کردن اندازه دور کمر خیلی موثر است.

اگر تمایل داشتید می توانید برای مزه دار کردن آب، از برشهای لیموترش یا میوه جات دیگر یا بعضی سبزیجات معطر استفاده کنید.

3- مواد غذایی فیبردار بیشتر مصرف کنید.

فیبر محلول مقداری آب جذب می کند و بصورت ژل در دستگاه گوارش در می آید و این باعث می شود فرایند هضم طولانی تر شده و شما برای مدت زمان بیشتری سیر بمانید و دیرتر گرسنه می شوید. همچنین فیبر محلول روی سلامت قلب اثر مثبت دارد.

منابع غذایی دارای فیبر : حبوبات، انواع مختلف سبزیجات،برخی از میوه ها، غلات کامل(برای اطلاع در مورد غلات کامل کلیک کنید)،مغزجات

4-از غذاهایی که دارای چربیهای ترانس هستند پرهیز کنید.

این غذاها علاوه براینکه باعث بیماری قلبی می شوند به شدت در بوجود آمدن چربی های شکمی موثر هستند.

مارگارین، روغن جامد و غذاهایی که در طبخ آنها روغن جامدو مارگارین بکار رفته،شورتنیگ های گیاهی که به شکلی از روغنهای هیدروژنه تهیه می شوند و جانشین ارزانی برای کره هستند و متاسفانه در بیشتر محصولات نانوایی وقنادی (مثل کیک و شیرینی و دونات)بکار می روند، دارای چربیهای ناسالم ترانس هستند.

5- اهمیت مصرف غذاهای پروتئینی

غذاهایی که پروتئین دارند به چند دلیل مانع از چاقی می شوند.

پروتئین که ماده مغذی است که برای سلامت بدن بسیار لازم و ضروری است. دریافت پروتئین بالا باعث ترشح هورمون PYY می شود. این هورمون احساس سیری بوجود می آورد و درنتیجه مانع پرخوری می شود. همچنین مواد پروتئینی سرعت سوخت و ساز بدن( متابولیسم) را افزایش می دهند و این باعث کالری سوزی و مانع از چاقی است. همچنین در پروتئینها در ساخت عضله موثرند و عضلات مصرف کننده کالری هستند. باید دقت کنید از منابع خوب پروتئین استفاده کنید.

منابع پروتئین مانند: ماهی، تخم مرغ، حبوبات، گوشت و مرغ بدون چربی، لبنیات کم چرب

6- مصرف کربوهیدارتها را به حداقل برسانید.

بهتر است از غلات تصفیه شده مانند برنج سفید، آرد سفید، نان و محصولات نانوایی تهیه شده از آرد سفید،ماکارونی تهیه شده از آرد تصفیه شده استفاده نکنید. بجای آن برنج قهوه ای، نان تهیه شده از آرد کامل، جو، چاودار و جوی دوسر ، آن هم به مقدار متعادل مصرف کنید.

7- میان وعده کوچک بخورید.

یک میان وعده بین وعده صبحانه و ناهار و یک میان وعده بین ناهار و شام، یعنی در روز دوبار میان وعده بخورید. البته بهتر است میان وعده کوچک و بیشتر شامل میوه جات،سالاد یا کمی آجیل باشد. خوردن میان وعده مانع از افت سطح قند خون و مانع از کاهش سرعت متابولیسم می شود. همچنین اگر میان وعده نخورید ممکن است برای وعده اصلی بعدی خیلی گرسنه شوید و پرخوری کنید.

8-روزانه 30 تا 45 دقیقه ورزش کنید.

در برنامه هفتگی خود، بطور متناوب ورزشهای هوازی و ورزشهای مقاومتی را قرار دهید.

ورزشهای هوازی، ورزشهایی هستند که موقع انجام آنها ضربان قلبتان بالا می رود مانند دویدن، شنا کردن، دوچرخه سواری و... این ورزشها کالری می سوزانند. ورزشهای مقاومتی، ورزشهایی هستند که به عضله سازی کمک می کنند، مانند ورزش با دستگاه های ورزشی یا ورزش با وزنه، عضله سازی هم باعث تناسب اندام شده و هم عضلات نمی گذارند سرعت متابولیسم افت کند و این ورزشها توام با هم موثر هستند. ورزش یوگا نیز می تواند در تقویت روح و جسم موثر باشد به افزایش سرعت متابولیسم و تقویت عضلات کمک کند. پس یک برنامه ورزشی خوب داشته باشید و هر روز هفته ورزش کنید. ورزش علاوه بر آب کردن چربیهای شکمی در سلامت روح و بهبود روحیه نیز موثر است.

 

منبع:

کتاب LOSE BELLY FAT نویسنده SIMON ROCHE