Papaya

پاپایا یک میوه گرمسیری و خوشمزه با خواص فراوان است.

درخت پاپایا:

پاپایا در واقع یک گیاه علفی بزرگ است و شکل ظاهری آن کاملا شبیه درخت است. این گیاه بومی مناطق گرمسیری آمریکا، از جنوب مکزیک تا آمریکای مرکزی است و اکنون در تمامی مناطق گرمسیری دنیا کشت می شود. در واقع این گیاه برای رشد و تولید میوه به آب و هوای گرم نیاز دارد و نمی تواند سرما را تحمل کند.

گیاه درخت مانند پاپایا، یک ساقه منفرد دارد که ارتفاع آن به 5تا10 متر می رسد. این گیاه شاخه ندارد و تمام برگهای آن در بالاترین قسمت ساقه قرار دارند. پاپایا برگهای بزرگی با پهنای 50 تا 70 سانتیمتر دارد.

میوه پاپایا تقریبا به شکل خربزه یا گاهی به شکل یک گلابی بزرگ است ( در ایران گاهی به این میوه خربزه درختی هم گفته می شود.)

پاپایا درختی بلند و بدون شاخه با برگهای بزرگ که در انتهای ساقه می رویند.

اندازه میوه پاپایا

طول این میوه از 15 تا 50 سانتیمتر و عرض از 10 تا 20 سانتیمتر متغیر است و وزن آن به 9 کیلوگرم هم می رسد.

میوه ی نارس پاپایا پوست سبز رنگی دارد و وقتی می رسد زرد تا زرد پررنگ می شود. داخل میوه رسیده زرد ،نارنجی پررنگ و گاهی قرمز روشن می باشد. درون میوه دانه های سیاه رنگ مانند دانه تسبیح وجود دارد طعم ای دانه ها فلفلی و تند است.

بعد از جداکردن پوست و دانه های پاپایا، آن را برش می زنند و می خورند( مثل خربزه و طالبی) گاهی در سالاد میوه هم استفاده می کنند. با پاپایا می توان اسموتی های خوشمزه ای درست کرد. در بعضی ازکشورهای آسیای جنوب شرقی با پاپایای نارس غذا درست می کنند.

 

ارزش تغذیه ای پاپایا

پاپایا یک میوه با ارزش تغذیه ای فوق العاده است.

دارای مقدار زیادی ویتامین C و ویتامین A و ویتامین B9(فولات) است.

منبع خوبی از فیبر غذایی است.

دارای مقدار قابل توجهی پتاسیم است.

همچنین دارای منیزیم،کلسیم، ویتامین های B1،B3،B5،E و ویتامینK است.

پاپایا دارای ترکیباتی با خواص آنتی اکسیدانی است که در حفظ سلامتی بسیار موثرند.

پاپایا و نقش آن در سلامتی 

1- کاهش ریسک بیماریهای قلبی

این میوه سرشار از فیبر و ویتامینC است می تواند کلسترول بد خون و فشار خون را کاهش دهد و از بیماریهای قلبی جلوگیری کند.

2- تقویت سیستم ایمنی بدن

یک پاپایا می تواند 200% ویتامینC مورد نیاز بدن را تامین کند.

3- ضد سرطان است.

دارای آنتی اکسیدان های فراوان است و بعنوان یک میوه ضد سرطان شناخته شده است.( مخصوصا برای جلوگیری از سرطان سینه، کولون و پروستات توصیه می شود)

4-حفظ سلامت بینایی

بخاطر ویتامینA فراوانی که دارد مانع از بیماریهای چشمی که به خاطر افزایش سن بوجود می آیند، می شود.

5- جلوگیری از دیابت

باوجودی که پاپایا طعم شیرینی دارد ولی قند خون را بالا نمی برد و برای بیماران دیابتی خوب است. همچنین برای جلوگیری از ابتلا به دیابت هم توصیه می شود.

6- جلوگیری از آرتریت روماتوئید و مناسب برای کسانی که آرتریت روماتوئید دارند.

آرتریت روماتوئید یک بیماری واقعا ناتوان کننده است و می تواند کیفیت زندگی افراد را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. خوردن پاپایا برای این افراد مفید است چراکه دارای خواص ضد التهابی به همراه مقدار زیاد ویتامینC می باشد. (برای اطلاعات بیشتر در مورد ویتامین C کلیک کنید) تحقیقات نشان داده است کسانی که ویتامینC کمتری مصرف می کنند سه برابر بیشتر در معرض ابتلا به آرتریت قرار می گیرند.(برای مطالعه بیشتر در مورد انواع آرتریت کلیک کنید.) 

7- بهبودسلامت دستگاه گوارش

غذاهای آماده و فست فودها، غذاهای بی کیفیت رستورانی می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در هضم و گوارش شود. پاپایا علاوه براین که فیبر دارد دارای آنزیم معروفی بنام پاپائین است که به آنزیم هضم مشهور می باشد و می تواند به بهبود سلامت گوارش کمک کند.

8- کاهش دردهای قاعدگی

آنزیم پاپائین موجود دراین میوه می تواند درکاهش دردهای قاعدگی موثر باشد.

9- جلوگیری از بروز علائم پیری

همه ما دوست داریم که برای همیشه جوان بمانیم ، اما هیچ کس در این دنیا نتوانسته است این کار را انجام دهد. پاپایا سرشار از ویتامینC ، ویتامین E و آنتی اکسیدان هایی مانند بتاکاروتن است که به شما در جلوگیری از آسیب دیدگی توسط رادیکال های آزاد، ایجاد چین و چروک و سایر نشانه های پیری کمک می کند.ممکن است باعث شود 5 سال جوانتر بنظر برسید.

10- استرس را کم می کند.

 

با توجه به این که در مناطقی از ایران آب و هوای مناسب برای کشت این گیاه وجود دارد، امید است کسانی که در امور کشاورزی و باغبانی فعالیت می کنند این گیاه مفید را در کشورمان پرورش دهند تا ما هم بتوانیم این میوه خوشمزه و بسیار مفید را داشته باشیم از خواص آن بهره مند شویم.

منابع:

msn.lifestyle

healthline