پیروی از یک نوع رژیم غذایی سالم به ما کمک می کند سالم تر و شاداب تر زندگی کنیم، کمتر بیمار شویم و عمر طولانی تری داشته باشیم. بعضی رژیم های غذایی به FAD Diet  معروف هستند. یعنی رژیم های غذایی که بین مردم مد می شود ( در واقع Fad Diet از کلمه fashion به معنی مد و Diet به معنی رژیم غذایی گرفته شده است.). مثلا مد می شود که شام نخورند یا فقط مواد پروتئینی بخورند.کسانی که از رژیمهای غذایی که مد می شود پیروی می کنند تا لاغر شوند، اگرچه ممکن است بعد از مدتی جواب بگیرند ولی ممکن است دچار مشکلاتی مانند ضعف و خستگی، یبوست، کم آبی بدن،تهوع و سردرد و یا دچار کمبود ویتامین و مواد معدنی و حتی ممکن است بیمار شوند. پس بهتر است که از رژیم های غذایی درست استفاده شود تا نتایج بهتر و پایدارتری داشته باشیم اگرچه ممکن است مدتی طول بکشد تا به وزن ایده ال خود برسید ولی در عوض این رژیم ها سلامتی شما را به خطر نمی اندازد و با پیروی همیشگی از رژیم های غذایی درست، سبک درستی در زندگی خود انتخاب کرده اید. در ادامه به ده تا از بهترین رژیم های غذایی دنیا به ترتیب اشاره می شود.

ده تا از بهترین رژیم های غذایی دنیا:

ازبین 41 نوع رژیم غذایی بررسی شده توسط متخصصان و کارشناسان، ده رژیم غذایی ذیل از بهترین رژیم ها هستند. رتبه بندی این رژیم های غذایی براساس : آسان بودن پیروی از رژیم غذایی، داشتن موادمغذی، کنترل وزن و محافظت در برابر بیماریهای قلبی و دیابت است.

1- رژیم غذایی مدیترانه ای Mediterranean Diet

امتیاز این رژیم  4.9 از5 است و رتبه اول بهترین رژیم غذایی دنیا را دارد. نمره کلی 4.2 از 5 می باشد.

غذاهایی که در این رژیم خورده می شود:

- بیشترین سهم در هرم غذایی رژیم مدیترانه ای به میوه و سبزیجات اختصاص داده شده است. دو بار در هفته یا بیشتر غذای کاملا گیاهی خورده شود.

-روغن زیتون جزء اصلی دستورات غذایی مدیترانه ای است و برای سس سالاد هم بکار می رود.

-لوبیا وسایر حبوبات، آجیل و مغزجات، غلات کامل (سبوس دار و دارای گیاهک) را می توان در این رژیم استفاده کرد.

-پیشنهاد می شود ماهی و غذاهای دریایی حداقل دوبار در برنامه غذایی هفتگی قرار گیرد.

- آب نوشیدنی معمول در این نوع رژیم است.

غذاهایی که در این رژیم نباید خورد:

- اصولا در رژیم مدیترانه ای نباید خورد وجود ندارد ولی بهتر است شیرینی جات خیلی کم خورده شود.

- گوشت قرمز باید کم مصرف شود.( بیشتر برای ایجاد طعم نه بعنوان قسمت اصلی غذا استفاده می شود.)

غذاهایی که در این رژیم خوردنشان محدود می شود:

گوشت مرغ و سایر طیور و تخم مرغ در این رژیم به مقدار متوسط ( نه خیلی کم و نه خیلی زیاد) وجود دارد.

ماست و پنیر در غذاهای سنتی مدیترانه ای به مقدار متعادل یافت می شود.

(برای مشاهده اطلاعات کاملتر در مورد رژیم غذایی مدیترانه ای کلیک کنید.)

 

2- رژیم غذایی دَش DASH Diet

(Dash Diet =  Dietary Approaches to Stop Hypertension)

امتیاز این رژیم 4.8 از5 است . نمره کلی 4.1 از 5 می باشد.

رژیم غذایی DASH شما را ترغیب می کند که نمک را در رژیم غذایی خود کاهش داده و انواع غذاهای سرشار از مواد مغذی که به کاهش فشار خون کمک می کند مانند مواد غذایی حاوی پتاسیم ، کلسیم و منیزیم بخورید.از آنجا که رژیم غذایی DASH یک روش سالم برای غذا خوردن است ، علاوه بر کاهش فشار خون ، مزایای سلامتی دیگری نیز به همراه دارد. رژیم DASH نیز مطابق با توصیه های رژیم غذایی برای جلوگیری از پوکی استخوان ، سرطان ، بیماری های قلبی ، سکته مغزی و دیابت است.

رژیم Dash Diet برای کنترل فشار خون بکار می رود (برای مشاهده اطلاعات بیشتر در مورد این رژیم می توانیدکلیک کنید.)

 

3-رژیم غذایی انعطاف پذیر The Flexitarian Diet 

امتیاز این رژیم  4.7 از5 است . نمره کلی 4 از 5 می باشد.

اگر تمایل دارید از تمام مزایای سلامتی رژیم گیاهی برخوردار باشید ولی نمی خواهید گوشت را کنار بگذارید، اگر می خواهید وزن خود را کاهش دهید ، انرژی خود را افزایش داده و سیستم ایمنی بدن  خود را تقویت کنید ،اما نمی توانید در زیر مجموعه ای از قوانین و محدودیت ها ایستادگی کنید؛ رژیم Flexarian فقط برای شما مناسب است!

این رژیم بیشتر روی مصرف زیاد میوه و سبزی، غلات کامل و پروتئین های گیاهی تاکید دارد.

 

4-رژیم غذایی مایند MIND Diet

امتیاز این رژیم  4.6 از5 است . نمره کلی 3.9 از 5 می باشد.

رژیم غذایی MIND خوردن سبزیجات ، انواع توت ها ، آجیل ، ماهی و سایر غذاهای سالم را توصیه  می کند. رژیم غذایی MIND همانطور که از نام  آن پیداست ، به منظور تقویت ذهن سالم و کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر طراحی شده است.

 

5- رژیم غذایی مشاهده گران وزن WW (Weight Watchers) Diet

امتیاز این رژیم  4.5 از5 است. نمره کلی 3.9 از 5 می باشد .

در این رژیم غذایی تاکید روی مصرف میوه و سبزی و پروتئین بدون چربی است افراد که از این رژیم پیروی می کنند از سیستم Smart Point استفاده می کنند که بسیار در کاهش وزن آنها موثر است.

 

6- رژیم غذایی مایو کلینیک Mayo Clinic Diet

امتیاز این رژیم  4.5 از5 است . نمره کلی 3.8 از 5 می باشد.

رژیم غذایی کلینیک مایو ، یک رژیم رسمی است که براساس تحقیقات و تجربه بالینی توسط کلینیک مایو طراحی شده که روی خوردن غذاهای سالم و افزایش فعالیت بدنی متمرکز است. تأکید می کند که بهترین راه برای کاهش درست وزن ، تغییر سبک زندگی و اتخاذ عادات جدید سلامتی است.

 

7-رژیم غذایی حجمی Volumetrics Diet

امتیاز این رژیم  4.5 از5 است . نمره کلی 3.8 از 5 می باشد.

در رژیم غذایی حجمی در واقع حجم و مقدار غذا کم نمی شود ولی در همان حجم، کالری کمتر، آب بیشتر و میوه و سبزی بیشتر مصرف می شود. در این رژیم احساس خستگی، گرسنگی و افسردگی وجود ندارد در حالی که می توان به وزن مناسب رسید. در این رژیم  فعالیتهای ورزش منظم وجود دارد.

 

8- رژیم غذای تی ال سی (TLC Diet(Therapeutic Lifestyle Changes

امتیاز این رژیم 4.6 از5 است . نمره کلی 3.7 از 5 می باشد.

در این رژیم با تغییر سبک زندگی، ریسک ابتلا به بیماریهای قلبی و سکته مغزی را کاهش می دهد. با پیروی از این رژیم کلسترول خون کاهش می یابد. در TLC Diet روغن و چربی خیلی کم مصرف می شود.

 

9- رژیم غذایی نوردیک Nordic Diet

امتیاز این رژیم  4.5 از5 است . نمره کلی 3.6 از 5 می باشد.

این رژیم غذایی بیشتر در کشورهای اسکاندیناوی بکار برده می شود. در این رژیم غذایی مصرف قند و چربی کمتر، فیبر و غذاهای دریایی بیشتر است.

 

10- رژیم غذایی اور نیش Ornish Diet

امتیاز این رژیم 4.2 از5 است . نمره کلی 3.6 از 5 می باشد.

در این رژیم میوه و سبزی ، غلات سبوس دار و حبوبات زیاد مصرف می شود. لبنیات کم چرب یا بدون چربی به اندازه متوسط خورده می شود و کلا 10 درصد از کالری مورد نیاز روزانه از چربی ( چربی های خوب) تامین می شود. حداقل روزانه 30 دقیقه، 5 بار در هفته ورزش در این برنامه وجود دارد.

 

منبع:

Health.usnews