سیب میوه ای است که تقریبا در تمام فصول یافت می شود. این میوه خوشمزه بسیار پرخاصیت است. 7500 گونه سیب در دنیا به رنگهای قرمز، زرد و سبز وجود دارد. در لیست تهیه شده از ده تا از سالم ترین موادغذایی که در دنیا وجود دارد سیب رتبه اول است. سیب سرشار از آنتی اکسیدانهای مهم، فلاونوئیدها و فیبر غذایی است.فیتون ها و آنتی اکسیدان های موجود در سیب به کاهش خطر ابتلا به سرطان ، فشار خون بالا ، دیابت و بیماری های قلبی کمک کنند.

ارزش تغذیه ای سیب :

سیب غنی از مواد معدنی، ویتامین ها و آنتی اکسیدانها است و به آن nutritional powerhouses می گویند.

سیب دارای مقدار زیادی ویتامینC است که این ویتامین مانند یک آنتی اکسیدان قوی عمل می کند و بدن را از آسیب رادیکالهای آزاد حفظ می کند. همچنین سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و مقاومت بدن را در برابر بیماریهای عفونی زیاد می کند.

دارای ویتامینA است به سلامت سیستم بینایی و سلامت پوست کمک می کند.

سیب دارای گروهی از ویتامین هایB (تیامین،ریبوفلاوین،پیرودوکسین،اسید پانتوتنیک،فولات) است که این ویتامین ها در حفظ گلولبولهای قرمز و در سلامتی سیستم عصبی مهم هستند.

همچنین دارای فیبر غذایی است که به سلامت دستگاه گوارش و کاهش کلسترول بد خون کمک می کند.

دارای پتاسیم، منیزیم، کلسیم، آهن، مس، منگنز و فسفراست.

ترکیبات پلی فنول موجود در سیب، به محافظت از بدن در برابر اثرات مضر رادیکالهای آزاد کمک می کند.

دارای ویتامین های K و E است.

سیب  چربی و کلسترول ندارد ،دارای مقدار زیادی آب است.

سیب و نقش آن در سلامتی بدن:

1- سیب پروبیوتیک است.

سیب دارای نوعی فیبر به اسم پکتین است. پکتین باعث بهبود عملکرد باکتریهای روده بزرگ می شود و با فعالیت این باکتریها جذب مواد مغذی به حداکثر می رسد و باکتریهای مضر از بین می روند. هضم و گوارش بهتر انجام می شود.(برای اطلاعات بیشتر در مورد خواص مواد پروبیوتیک کلیک کنید.)

2- کنترل دیابت 

پلی فنول ها موجود در سیب میزان جذب گلوکز در دستگاه گوارش را کاهش داده و باعث آزاد شدن انسولین از لوزالمعده می شوند ، همچنین برای حفظ سطح قند خون لازم است. سرانجام ، پلی فنول ها گیرنده های انسولین را بر روی سلول های بدن ما تحریک می کنند ، که باعث تسریع در برداشت قند از جریان خون ما می شود و آن را برای سوخت و ساز و عملکرد مناسب اندام به سلول های ما می رساند.علاوه براین شاخص گلایسمی سیب پایین است و به عنوان یک میان وعده خوب و مغذی به مبتلایان به دیابت پیشنهاد می شود.(برای اطلاع از شاخص گلایسمی کلیک کنید.)

3- ضد سرطان

بخاطر داشتن آنتی اکسیدانهای فراوان و متنوع و ترکیباتی مانند  kaempferol and quercetin که درسیب وجود دارد خوردن یک یا چند سیب در روز می تواند مانع از بروز سرطانهای سینه، روده بزرگ، پوست و سرطان ریه شود. 

4- کاهش ریسک سکته مغزی

یک مطالعه که روی 9208 زن و مرد انجام شد نشان داد افرادی که بیشترین سیب را در طی یک دوره 28 ساله مصرف کردند ، کمترین خطر سکته مغزی را داشتند.

5- جلوگیری از آلزایمر

مطالعه ای که در سال 2008 در مجله علوم غذایی منتشر شده است نشان می دهد که خوردن سیب  برای سلامت عصبی شما مفید میباشد. محققان دریافتند که داشتن سیب در رژیم غذایی روزانه شما می تواند از سلولهای عصبی در برابر سمیت اکسیداتیو ناشی از استرس محافظت کند فلاونوئیدهای موجود در سیب اثرات محافظت عصبی قوی دارندو می تواند نقش مهمی در کاهش خطر ابتلا به اختلالات عصبی مانند بیماری آلزایمر داشته باشد.

6- کاهنده کلسترول بد خون و حفاظت از سلامتی قلب

پکتین( فیبر موجود در سیب) مانع از رسوب کلسترول در پوشش دیواره رگهای خونی می شود، بنابراین خطر آترواسکلروز و بیماری های قلبی را کاهش می دهد. تحقیقات نشان داد کسانی که روزانه  دو عدد سیب به رژیم غذایی خود اضافه کردند اثرات مثبت آن روی سلامت قلب پس از شش هفته مشهود بوده است.

7-کمک به هضم بهتر، برطرف کردن یبوست، جلوگیری از هموروئید

یک سیب بزرگ 20 درصد از فیبرهای رژیمی مورد نیاز روزانه را در اختیار شما قرار می دهد.فیبر به تقویت روند هضم کمک می کنند. مصرف منظم فیبرباعث بهبود حرکات روده و جلوگیری از یبوست ، اسهال ، سندرم روده تحریک پذیر (IBS) و سایر اختلالات معده می شود.

8- کاهش فشارخون و جلوگیری از سکته

از آنجا که سیب سرشار از پتاسیم است به  کنترل فشار خون کمک می کندو می تواند ریسک سکته قلبی را کاهش دهد.

9- سیب می تواند به مبتلایان به آسم کمک کند.

ترکیبات فیتوشیمیایی موجود در سیب ، مانند فلاونوئیدها و اسیدهای فنولیک ، باعث التیام التهاب در مجاری تنفسی می شوند.

10- استحکام و تراکم استخوان

ترکیبات فلاونوئیدی مانند phloridzin و ترکیب دیگری بنام  Boron که در سیب وجود دارد می تواند باعث افزایش تراکم و استحکام استخوانها شود.

11- مبارزه با چاقی

سیب چربی ندارد و دارای مقدار زیادی فیبر است و می تواند شما را مدت زیادی سیر نگه دارد و باعث می شود پرخوری نکنید.

12-تقویت سیستم ایمنی بدن

سیب سرشار از ویتامین c است که به تقویت سیستم ایمنی بدن، سم زدایی و بهبود سلامت کلی بدن کمک می کند.

13- سلامت دندانها

خوردن سیب به تمیز کردن دندانها و لثه ها کمک می کند. هنگامی که سیب می خورید ، فیبر موجود در آن دندان ها را تمیز می کند علاوه براین خاصیت ضد باکتریایی هم دارد.

14-مناسب برای مبتلایان به روماتوئیدو نقرس

سیب دارای ترکیباتی بنام kaempferol, quercetin, and myricetin می باشد که باعث کاهش التهاب مفاصل و ورم می شوند.

15-بهبودسلامت بینایی

سیب می تواندبه جلوگیری از مشکلات بینایی مانند دژنراسیون ماکولا ، آب مروارید و گلوکوم کمک کند. سیب سرشار از ترکیبات فلاونوئید و مواد مغذی آنتی اکسیدانی است که باعث کاهش تأثیر رادیکالهای آزاد بر روی چشم ها شده و از بروز مشکلات بینایی جلوگیری می کند.

16- جلوگیری از پیری و حفظ شادابی پوست

آنتی اکسیدان های قدرتمند موجود در سیب با اثرات مخرب رادیکال های آزاد که مستقیماً با پیری زودرس ، چین و چروک ، لکه های سنی و سایر شرایط مرتبط با سن مرتبط هستند ، مقابله می کنند.سیب همچنین گردش خون را افزایش می دهد که پوست را جوانترجلوه می دهد.  جایگزینی سلول های قدیمی ، ترمیم سلولهای آسیب دیده و جلوگیری از آکنه را تحریک می کنند. ماسک های ساخته شده از سیب و عسل یا سیب و شیر در هنگام استفاده موضعی باعث درخشش پوست می شوند.

 

"An apple a day keeps the doctor away"

منابع:

organicfact

medicalnewstoday

readersdigest

naturalfoodseries