مزایای ورزش کردن

همانطور که همه می دانید ورزش کردن برای همه از کودک، نوجوان، جوان، میانسال و افراد مسن لازم است فکر نکنید هر کسی می خواهد لاغر شود باید ورزش کند. برای حفظ سلامتی جسم و روح و داشتن زندگی سالم تر و شاداب تر، همه باید بطور منظم ورزش کنند. 

اثرات ورزش روی سلامتی جسم و روح:

1- کاهش ریسک بیماریهای قلبی عروقی

2- تنظیم قند و چربی خون

3-تنظیم فشار خون

4-تقویت ماهیچه ها و عضلات

5- کنترل وزن 

6- جلوگیری از پوکی استخوان

7-کاهش ریسک سکته مغزی

8- افزایش طول عمر

9- ایجاد خلق و خو و روحیه ی بهتر

10-افزایش تمرکز

11-جلوگیری از استرس و افسردگی

12- داشتن خواب راحت تر

13-افزایش اعتماد به نفس

14- حفظ سلامت مغز و جلوگیری از زوال مغز و آلزایمر

برای عملکرد بهتر مغز و داشتن حافظه قویتر چه ورزشی بکنیم؟

ورزشهای مختلف از انواع ورزشهای هوازی گرفته تا ورزشهای مقاومتی، ورزشهای رزمی و یوگا در حفظ سلامت بدن و بهبود عملکرد مغز مهم هستند. ساده ترین ورزشی که می توانید انجام دهید پیاده روی سریع است. شما باید حداقل روزانه 30 دقیقه و پنج روز در هفته ورزش کنید یعنی حداقل ورزش 150 دقیقه در هفته است.

ورزش منظم مغز را جوان نگه می دارد.فعالیت های بدنی باعث افزایش گردش خون در  مغز و سلامت سلول های مغزی می شود.بهترین ورزش ها برای مغز،ترکیبی از ورزشهای هوازی، همراه با مهارتهای هماهنگی است. فعالیت هوازی باعث ایجاد سلول های جدید مغز می شود و تمرین های هماهنگی باعث تقویت ارتباط بین آن سلول های جدید می شود تا مغز شما بتواند آنها را برای اهداف دیگری مانند تفکر ، یادگیری و حافظه بکار برد.

 

محققان و دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که تنیس روی میز (پینگ پنگ) بهترین ورزش برای مغز انسان است.

Table Tennis is The Best Brain Sport

تنیس روی میز به همان اندازه که یک ورزش سرعتی است یک ورزش چالش برانگیزاست و به هماهنگی، استراتژی و تمرکز نیاز دارد و باید پیوسته حرکت بعدی حریف را حدس بزنید. حال ببنید که فعالیتهای ما هر کدام چه اثری روی قسمتهای مختلف مغز دارند:

هیپوکامپ(Hippocampus ): این قسمت مغز مخصوص ذخیره سازی اطلاعات و خاطرات و بازیابی آنها است. هنگامی که ضربان قلب افزایش می یابد؛ هیپوکامپ تحریک می شود. (پس ورزشهای هوازی که باعث افزایش ضربان قلب می شوند می توانند در بازیابی حافظه بلند مدت موثر باشند.)

Prefrontal Cortex: این قسمت مغز در برنامه ریزی فرایندهای شناختی پیچیده، تشخیص خوب و بد، تصمیم گیری،تشابه ها، تفاوتها،پیش بینی نتایج و کنترل رفتار اجتماعی نقش دارد. جالب است بدانید این قسمت با برنامه یا بازیهای استراتژیک و چیزهایی که نیاز به تمرکز دارد تحریک می شود و فعال می ماند.(تنیس روی میز، بازیهای فکری مثل شطرنج می توانند این قسمت مغز را تحریک کرده و فعال نگه دارند)

مخچه (Cerebellum): مخچه در تعادل بدن و هماهنگی حرکات نقش مهمی دارد. مثل هماهنگی حرکات چشم و دستها هنگام بازی پینگ پنگ

Basal Ganglia: این قسمت مغز نقش مهمی در کنترل حرکتی دارد.

لوب گیجگاهی(Temporal Lobes): ذخیره حافظه جدید، پردازش اطلاعات حواس شنوایی و بویایی ، درک زبان و سازماندهی از کارکردهای این قسمت از مغز می باشد. تمرکز کردن در فعال نگه داشتن این لوب موثر است.

همانطور که مشاهده می کنید تنیس روی میز می تواند با تحرکی که دارد با تمرکز و استراتژی که نیاز دارد و با نیاز به حرکات هماهنگ اعضای مختلف بدن، قسمتهای مختلف مغز را فعال نگه دارد.

فواید تنیس روی میز برای سلامت روان به اثبات رسیده است و در بعضی کشورها از پینگ پنگ برای درمان آلزایمر و زوال عقل استفاده می کنند.نتایج تحقیقاتی که در کشور ژاپن انجام شده نشان می دهد فقط 15 دقیقه بازی پینگ پنگ در روز می تواند اثرات مفیدی روی سلامت مغز و بهبود سرعت رفلکس ها بگذارد.

سایر ورزشهای موثر برای حفظ سلامتی مغز:

بدمینتون،  تنیس،  رقص، ژیمناستیک، شنا، اسکیت، گلف

همچنین مطالعات نشان داده ورزشهای رزمی می توانند ساختاربدنی مغز را تقویت کنند.

 

منابع:

gametablesonline

sharecare

healthline

synap2it