هندوانه میوه ی آبدار،شیرین و خوشمزه با خواص فراوان است این میوه سرشار از ویتامین های A, C, B1, B5, B6 و همچنین پتاسیم و منیزم است. رنگ قرمز آن نشان دهنده وجود رنگدانه ی ارزشمند لیکوپن است علاوه بر این، هندوانه دارای آنتی اکسیدان و اسید آمینه های مفید هم می باشد.

نقش هندوانه در سلامتی انسان

1- تامین آب مورد نیاز بدن

92 درصد هندوانه را آب تشکیل می دهد.مخصوصا در فصل گرم که تعریق زیاد است هندوانه توصیه می شود. آب کافی روی سلامت پوست و مو، گوارش، دفع مواد زائد و تنظیم درجه حرارت بدن موثر است.

2- اثر فوق العاده روی پوست و مو

موثر در رشد مو: آرژنین یک اسید آمینه ضروری است و به گردش خون در پوست سر کمک می کند. هندوانه به طور طبیعی حاوی مقدار زیادی سیترولین است که سطح آرژنین را افزایش می دهد و به همین دلیل برای تقویت رشد مو مفید است.

از ریزش مو جلوگیری می کند:هندوانه مملو از ویتامین C است که آهن کافی در اختیار گلبولهای قرمز می گذارد تا بتوانند در حمل اکسیژن به فولیکول های مو شما کمک کنتد و باعث تقویت موهای سالم می شود. کلاژن همچنین برای رشد سالم مو لازم است و هندوانه که دارای ویتامین های C, A است به تقویت تشکیل کلاژن کمک می کند.

موها را مرطوب می کند: روغن بذر هندوانه یک روغن بسیار سبک است ، که به مرطوب شدن کمک می کند و در شامپو هندوانه بسیار خوب عمل می کند.

 پوست را هیدراته می کند:خشکی پوست می تواند به صورت، ظاهری کدر و کسل کننده بدهد؛ اما هندوانه آنقدر از آب برخوردار است که به مرطوب نگه داشتن و رطوبت پوست کمک می کند. این می تواند به ماندگاری و زیبایی پوست  شما موثر باشد.

از پیری پوست جلوگیری می کند:با افزایش سن پوست ما نازک تر و آسیب پذیر ترمی شود. بدن ما مملو از "رادیکالهای آزاد" است که به مرور زمان به سلول ها آسیب می رسانند و می توانند باعث  پیری پوست شوند. هندوانه سرشار از آنتی اکسیدان هایی مانند لیکوپن و همچنین ویتامین C و A است که به کاهش این رادیکال های آزاد و کند کردن علائم پیری کمک می کند. مصرف ویتامین A می تواند با رشد سلول های کلاژن و الاستین،به نرمی و جوانی پوست منجر شود.

از تولید چربی در پوست جلوگیری می کند:غدد سباسه چربی ترشح می کندو پوست را کدر می کنند.هندوانه مملو از ویتامین A است و باعث کاهش اندازه منافذ پوستی و میزان روغنی است که غدد سباسه ترشح می کند. اعتقاد بر این است که هندوانه به دلیل همین خاصیت در رفع آکنه کمک می کند.

3- پیشگیری از سرطان

هندوانه سرشار از لیکوپن است همانطور که می دانید لیکوپن یک آنتی اکسیدان قوی است، علاوه بر لیکوپن ویتامین C و ترکیبات آنتی اکسیدانی دیگری نیز دارد که باعث کاهش ریسک ابتلا به سرطان می شوند.

4- کاهش دردهای عضلانی

وجود آب، آنتی اکسیدانها و پتاسیم در هندوانه از گرفتگی عضلات در هنگام ورزش جلوگیری می کند و همچنین می تواند مانع از دردهای عضلانی شود.

5- کمک به سیستم گوارش

آب و فیبر موجود در هندوانه در کارکردمنظم دستگاه گوارش تاثیر مثبت دارد.

6-کاهش ریسک بیماریهای قلبی

اسید آمینه سیترولین موجود در هندوانه به حرکت خون در رگها کمک می کندو مانع تجمع چربی اضافی در رگ می شود و درکاهش فشار خون و کاهش سفتی شریانها موثر است.

8- ضد التهاب

ترکیبات ضد التهابی(رنگدانه ها ی طبیعی) که در هندوانه وجوددارد باعث محافظت از مفاصل می شود و ریسک ابتلا به بیماریهایی مثل آرتریت روماتوئید و آرتروز را کاهش می دهند.

9- تقویت سیستم ایمنی بدن

10- اگر تمایل به خوردن شیرینی دارید هندوانه گزینه مناسبی است

یک فنجان بستنی 300 کالری و یک فنجان هندوانه 90 کالری دارد این درحالی است که هندوانه چربی، کلسترول و سدیم هم ندارد. پس می تواند جایگزین خوبی برای تمایلات شما به شیرینی باشد.

11-حفظ سلامت کلیه ها

12- موثر در سلامت چشم

ویتامین A هندوانه در حفظ سلامتی چشم و ممانعت از بروز بیماریهای چشمی که با افزایش سن ایجاد می شوند کمک می کند.

 

منابع:

faithinnature

healthline

WEB MD

livescience