یکی از روشهایی که برای کاهش التهاب و درد مفاصل بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید توصیه می شود رعایت رژیم غذایی است. رژیم غذایی مناسب در کنار ورزشها ، درمانهای پزشکی و دارویی می تواند برای مبتلایان به روماتوئید موثر باشد.یک مطالعه نشان داده زنانی که دو ماه تحت رژیم غذایی مدیترانه ای بوده اند نسبت به بیماران دیگر درد مفاصل کمتر، خشکی صبحگاهی کمتر و سلامت کلی بیشتری دارند.

مواد غذایی خوب برای بیماران مبتلا به روماتوئید:

1- لوبیا: انواع لوبیا سرشار از فیبر هستند مطالعات نشان داده مصرف لوبیا می تواندسطح CRP را کاهش دهد. همچنین پروتئین لوبیا می تواند ماهیچه های اطراف مفاصل را قوی نگه دارد. لوبیا دارای فولیک اسید، منیزیم، آهن،روی و پتاسیم می باشد که می تواند در سلامت قلب و تقویت سیستم ایمنی موثر باشند.

2- بروکلی و اسفناج : بروکلی،اسفناج و سبزیجات سبز تیره رنگ، دارای آنتی اکسیدانهایی هستند که بدن را از آسیب رادیکالهای آزاد حفظ می کنند. دارای ترکیباتی هست که موجب کاهش التهاب می شوند.

3-مرکبات: پرتقال، لیمو، گریپ فورت منبع خوبی از ویتامین c هستند که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از بروز حملات التهابی در بیماران می شوند.

4- گیلاس: دارای آنتی اکسیدانهای قدرتمند است که میزان التهاب را کم می کند.

5- توت ها: مخصوصا توتها با رنگهای قرمز و بنفش مثل تمشک و بلوبری بعلت داشتن آنتوسیانین که نوعی آنتی اکسیدان قوی است بسیار خوب و موثرند.

6- ماهی: ماهی سالمون، شاه ماهی، مکرل، قزل آلا بعلت داشتن امگا سه و ویتامین D در کاهش التهاب و کاهش شدت علائم آرتریت روماتوئید اهمیت دارند ولی باید دقت کرد ماهی نباید سرخ شود و ماهی پخته یا کباب شده بهتر است زمان پخت هم نباید طولانی باشد.

7-گردو: دارای امگا سه است در کاهش التهاب موثر می باشد.

8-زنجبیل: دارای ترکیبات ضد التهابی ویژه ای است.

9-روغن زیتون: مواد شیمیایی که بطور طبیعی در روغن زیتون وجود دارد تولید مواد شیمیایی که باعث التهاب می شود را متوقف می سازد.

10-سویا: بعلت داشتن امگاه سه، پروتئین و فیبر مفید است.

11- چای سبز: نوشیدنی فوق العاده ای است که بعلت داشتن ترکیبات پلی فنل(نوعی آنتی اکسیدان)  باعث کاهش التهاب و کاهش تخریب غضروف می شود. همچنین ماده ای بنام EGCG دارد که تولید مولکولهایی که به مفصل آسیب می رسانند را متوقف می کند.

12-سیر: ماده ای ضد سرطان، ضد التهاب است و سیستم ایمنی را تقویت می کند.

13-زردچوبه: علاوه بر خاصیت ضدالتهابی، در جلوگیری از تورم و درد اثر دارد.

14- غلات کامل: بعلت داشتن فیبر فراوان درکاهش CRP و همچنین تنظیم وزن موثرند. وزن زیاد باعث فشار بیشتر روی مفاصل است.

پرهیز غذایی برای بیماران آرتریت روماتوئید:

گوشت قرمز

لبنیات پرچرب

روغن ذرت،  روغن آفتابگردان، روغن سویا

غذاهای سرخ شده

فست فود

غذاهای فراوری شده

نمک 

شکر، نوشابه ها

الکل

مایونز

 

منابع:

WebMD

Healthline