قارچ های خوراکی انواع گوناگونی دارند. قارچ ها ارزش تغذیه ای بالایی دارند. دارای فیبر، پروتئین، ویتامینC، ویتامین هایB(تیامین، نیاسین، ریبوفلاوین، فولات) ویتامینD وموادمعدنی(سلنیویم، پتاسیم، فسفر و منیزیم) هستند.چربی وکلسترول ندارندو مقدار کربوهیدارت آن کم است.

فواید خوردن قارچهای خوراکی

1- تقویت سیستم ایمنی بدن:

قارچ دارای آنتی اکسیدان قوی و منحصر به فرد Ergothioneine است. این آنتی اکسیدان رادیکالهای آزاد(ترکیبات خطرناکی که در طی فرایندهای متابولیکی در بدن آزاد می شوند و موجب آسیبهای جدی به اجزای سلولی، بافتها و باعث بیماریهای گوناگون از جمله سرطان می شوند) را حذف و نابود می کند. همچنین قارچ دارای مقدار قابل توجهی سلنیوم است. سلنیوم نیز نقش آنتی اکسیدان داردو باعث کاهش رادیکالهای آزاد و تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. علاوه بر این قارچ دارای موادی با خاصیت آنتی بیوتیکی است که رشد میکروبی را مهار می کند و عفونتها را از بین می برد. آنتی اکسیدانها باعث زندگی طولانی تر ، سالم تر و تاخیر پیری می شوند.

2-حفظ سلامت استخونها

قارچ ها منبع غنی از کلسیم و فسفر هستند که باعث حفظ سلامت استخوان و مانع از پوکی استخوان می شوند. همچنین قارچ کمک می کند تا ویتامین D دربرابر اشعه آفتاب در بدن ساخته شود. ویتامین D جذب کلسیم و فسفر را تسهیل می کند و برای سلامت استخوانها، دندانها و ناخن و مو بسیار اهمیت دارد. همچنین سلنیوم موجود در قارچ در سلامت استخوان سهم بسزایی دارد.

3- جلوگیری از دیابت

قارچ دارای فیبر است همچنین کربوهیدارات کمی دارد و چربی ندارد. دارای انسولین طبیعی است و ترکیبات خاصی دارد که به عملکرد پانکراس و کبد و تنظیم انسولین خون کمک می کنند.

4- کاهش کلسترول

قارچ دارای فیبر و ترکیبات ویژه ای است که کلسترول بد خون را کاهش می دهند وبین LDL و HDL بالانس ایجاد می کنند و درنتیجه از بروز بیماریهای قلبی عروقی،سکته قلبی و سکته مغزی و آترواسکلروز پیشگیری می کنند.

5- کاهش فشار خون

قارچ ها مخصوصا قارچ Shiitake و قارچ Maitake دارای پتاسیم فراوان می باشند که باعث کاهش فشار خون و جلوگیری از بیماریهای قلبی و مغزی می شود. همچنین پتاسیم برای بهبود تقویت حافظه موثراست.

6-جلوگیری از کم خونی

قارچ دارای آهن است علاوه برآن، مس هم دارد که به تحریک و جذب آهن از غذا کمک می کند و بدین ترتیب می تواند از کم خونی ممانعت کند.

7- پیشگیری از سرطان

قارچ دارای آنتی اکسیدانها و ترکیبات خاصی است که از مانع از تشکیل تومورها و مانع از سرطان می شود.دارای اسید لینولئیک است که باعث تعادل استروژن در بدن می شود در دوران یائسگی که استروژن در بدن زیاد می شود خطر ابتلا به سرطان سینه افزایش می یابد. دارای بتا گلوکان است که مانع رشد سلولهای سرطان سینه وسرطان پروستات می شود.سلنیوم موجود در قارچ نیز خاصیت ضد سرطانی دارد.

8-تنظیم وزن

قارچ دارای پروتئین، فیبر،انواع ویتامین و موادمعدنی است چربی ندارد وکم کالری است. ماده غذایی خوبی در رژیمهای لاغری محسوب می شود.

 

نحوه مصرف قارچ:

مصرف قارچ خام به سیستم گوارش کمک می کند. اما با گریل کردن( کباب کردن) یا پختن درمایکرویو فعالیت آنتی اکسیدانها بیشتر می شود. قارچهای دکمه ای سفید، شیتاک، قارچ صدفی  از جمله قارچها با ارزش تغذیه ای بالا هستند. باید دقت شود که قارچها سمی زیاد و خطرناک هستند و هر قارچی قابل خوردن نیست. می توانید برای اطلاع از انواع قارچ وارد سایت Svamp شوید.

قارچ صدفی

 

قارچ دکمه ای سفید

 

 

king oyster

 

Shiitake

 

منابع:

FOOD REVELUTION NETWORK

DR.NANDI

Organic Facts

good food