شکر سفید

شکر سفید از گیاه نیشکر و یا از چغندر قند در کارخانه قند و طی یک پروسه طولانی تولید می شود. در مراحل تهیه شکر همه ی مواد معدنی، فیبر و ویتامینهای ماده اولیه ( نیشکر یا چغندر قند) جدا می شود و فقط شکر خالص که ساکاروز است باقی می ماند. 

ملاس

ملاس یک عصاره غلیظ و تیره رنگ است و محصول جانبی کارخانجات قند محسوب می شود. در فرایند تصفیه شکر، تولید می شود و دارای مقداری قند و مواد معدنی مانند کلسیم،پتاسیم، آهن و منیزیم است.در ایران از ملاس برای تهیه ی سرکه، الکل و علوفه استفاده می شود.

شکر قهو ه ای

شکر قهو ه ای به دو صورت تهیه می شود. یکی از روشهای آن این است که شکر را کاملا تصفیه نمی کنند و مقداری ملاس در آن باقی می ماند و Natural brown sugar (شکر قهو ه ای طبیعی) تولید می شود.

روش دوم این است که مقداری ملاس به شکر سفید تصفیه شده اضافه می کنند(شکر قهوه ای تجاری) و بسته به مقدار ملاس اضافه شده رنگ شکر قهو ه ای از روشن تا تیره تغییر می کند. بخاطر اینکه ملاس رطوبت دارد؛ شکر قهو ه ای مقداری از شکر سفید نرم تر است.

شکر سفید و تاثیر آن روی سلامتی انسان:

شکر و محصولاتی که در تهیه آنها از شکر استفاده می شود مانند کیک، شیرینی، بیسکوئیت، انواع دسر، نوشابه ها،آب میوه های صنعتی و نان های شیرین سلامتی انسان را به خطر می اندازند.

چرا نباید شکر بخوریم؟

1- چاقی

مصرف زیاد قند و شکر و محصولات دارای شکر افزوده مانند نوشابه ها و شیرینی جات، باعث اضافه وزن و تجمع چربی احشایی می شوند.

2- پوسیدگی دندانها

با خوردن مواد قندی زیاد به باکتریهای موجود در دهان فرصت و امکان بیشتری برای پوسیده کردن دندانها داده می شود.

3- تسریع فرایند پیری و باعث پیری زودرس پوست وسلولهای بدن 

مصرف شکر و کربوهیدارتهای تصفیه شده باعث تولید موادی بنام AGEs در بدن می شود این مواد به کلاژن و الاستین پوست آسیب می رسانند و باعث می شوند پوست استحکام خود را از دست بدهد، پیر و چروکیده شود.

4- آلزایمر

AGEs که در اثر مصرف زیاد مواد قندی در خون تولید می شوند می توانند اثرات مخربی در بدن داشته باشند یکی از عوارض ناشی از این مواد آسیب مستقیم به رگهای خونی مغز و در نتیجه آسیب به مغز است که می تواند باعث آلزایمر شود.

5- کبد چرب

مصرف زیاد از حد مواد قندی باعث تولید چربی در کبد می شود.

6- دیابت

مصرف زیاد شکر، مواد قندی و نوشابه ها می تواند باعث افرایش مقدار چربی احشایی و در نتیجه  بالا رفتن ریسک ابتلا به  دیابت و بیماریهای قلبی شود.

7- افسردگی

یک مطالعه که روی 8000 نفر به مدت 22 سال انجام شد، نشان داد مردانی که 67 گرم یا بیشتر قند در روز مصرف می کنند ، 23٪ بیشتر از مردانی که کمتر از 40 گرم در روز می خوردند دچار افسردگی شدند و یک مطالعه دیگر روی 69000 زن، نشان داد که زنانی که بیشترین مقدار شکر و محصولات حاوی شکر را مصرف کردند در مقایسه با کسانی که کمترین میزان دریافت را داشتند، بیشتر در معرض افسردگی قرار گرفتند.این بخاطر تاثیر افزایش ناگهانی قند خون و نوسانات سطح قند خون می باشد. 

8- افزایش اضطراب و استرس

9- بیماری قلبی

مصرف زیاد قند و شکر و محصولاتی که حاوی شکر هستند؛ عوامل خطر بیماری های قلبی مانند چاقی ، فشار خون بالا و التهاب را افزایش می دهد.افرادی که رژیم های غذایی با قند بالا دارند با افزایش خطر مرگ در اثر بیماری های قلبی مواجه هستند. همچنین شکر باعث افزایش تری گلیسیرید خون، افزایش کلسترول بد خون و کاهش کلسترول خوب خون می شود که در بروز بیماری قلبی موثرند.

10- آکنه

شکر و محصولاتی که شکر افزوده دارند دارای شاخص گلایسمی بالایی هستند یعنی به سرعت قند خون را بالا می برند. موادی که با سرعت قند خون را بالا می برند باعث ترشح آندروژن شده که با تولید چربی و ایجاد التهاب مرتبط است و در بوجود آمدن آکنه موثر هستند.در یک مطالعه که روی 2300 نوجوان انجام شد مشخص شد نوجوانانی که بطور مکرر از شکر و محصولات حاوی شکر استفاده می کردند 30 درصد بیشتر به آکنه مبتلا شدند.

11- افزایش تری گلیسیرید در خون

مطالعات نشان داده قند اضافی در خون به تری گلیسیرید تبدیل می شود.

آیا شکر قهو ه ای جایگزین مناسبی برای شکر سفید است؟

یک قاشق شکر سفید 16 کیلو کالری انرژی دارد و فقط کالری دارد و انرژی تولید می کند و فاقد مواد معدنی، ویتامین و فیبر است.

یک قاشق شکر قهو ه ای 17 کیلو کالری انرژی تولید می کند و مقداری هم مواد معدنی ( کلسیم، آهن، پتاسیم و منیزیم) دارد.

از مقایسه این دو نوع شکر متوجه می شویم از نظر ارزش تغذیه ای شکر قهو ه ای بهتر است ولی در اصل قضیه یعنی در تاثیرات منفی که شکر روی سلامتی می گذارد با شکر سفید فرقی ندارد و مانند آن سلامتی را به خطر می اندازد. 

بهتر است سبک زندگی خود را کمی تغییر دهید؛ تغییر عادتها مشکل است ولی سلامتی انسان نعمت بزرگی است و باید در حفظ آن کوشا بود. تا حدی که برایتان امکان دارد شکر کمتر مصرف کنید. بهتر است در مواردی که امکانپذیر است بجای شکر سفید و شکر قهو ه ای از عسل و میوه های شیرین استفاده کنید.

منابع:

livescience

nytime

healthline