سیر و پیاز، تره فرنگی و پیازچه، جزء گروهی از سبزیجات به نام آلیوم ها هستند(Allium vegetables). سیر منبع عالی منگنز ،ویتامین B6 ،ویتامین C، مس و منبع خوبی از سلنیم،فسفر ،ویتامینB1 و کلسیم است.همچنین دارای ترکیبات گوگردی است.ترکیبات گوگردی نقش مهمی در سلامتی سیستم قلبی و عروقی، سیستم ایمنی بدن،سیستم التهابی،دستگاه گوارش،غدد درون ریز و سم زدایی دارند. همچنین این ترکیبات دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند.

نقش سیر در سلامتی :

1- سیر یک دوست واقعی برای قلب

آلیوم های موجود در سیر با خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی، از آسیب به دیواره رگهای خونی، تشکیل پلاک و گرفتگی رگهای خونی جلوگیری می کنند. سیرنقش موثری در کاهش ریسک ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی مانند:حمله قلبی (myocardial infarct) ، بیماری عروق کرونر (CAD) ، فشار خون بالا ((hypertension) و آترواسکلروز( atherosclerosis) دارد. دی سولفیدهای دیالیل (DADS) موجود در سیر به عنوان ترکیبات سیر شناخته شده اند که به محافظت از سیستم قلبی و عروقی ما در برابر آسیب ناشی از دود سیگار کمک می کنند. 

2-کاهش فشارخون بالا

ترکیباتی بنام  allicin در سیر وجود دارد که می تواند باعث ریلکس شدن رگهای خونی و کاهش فشار خون بالا شود.

3-کاهش کلسترول بد خون

تحقیقات نشان داده مصرف سیر می تواند در کاهش LDL موثر باشد.

4- کمک به حفظ تراکم استخوانها 

سیر می تواند به تراکم استخوانهای بدن کمک کند و مانع از شکستگی آنها بخاطر پوکی استخوان شود.

5- کمک به پیشگیری و کنترل دیابت نوع دو

همچنین سیر می تواند از عوارض جانبی جدی ناشی از دیابت مانند آسیب به کلیه ها ، نقص سیستم عصبی ، اختلالات قلبی و همچنین ضعف بینایی در چشم محافظت کند.

6-سیر یک آنتی بیوتیک قوی است.

تحقیقات نشان داده ترکیب Diallyl sulfide صد برابر موثرتر ازآنتی بیوتیکهایی است که برای مبارزه با باکتری کمپیلوباکتر(باکتری Campylobacter یکی از شایع ترین علل عفونت روده است.) استفاده می شود. سیر یک ماده غذایی آنتی باکتریال است که می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند و میکروبهای بیماری زا را از بین ببرد.

7- درمان آکنه

ترکیبات موجود در سیر به ازبین بردن باکتریهای ایجاد کننده آکنه،کاهش التهاب آکنه، بهبود جای آکنه یا اسکارهای آن کمک کند.( استفاده بصورت موضعی به شکل ضمادی مخلوط شده با عسل)

8- کاهش دفعات ابتلا به سرماخوردگی

سیر با تقویت سیستم ایمنی بدن، مانع از این می شود که پشت سر هم دچار سرماخوردگی شوید.

9-کاهش ریسک ابتلا به سرطان 

براساس مطالعه ای که در مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های استان جیانگ سو در چین انجام شده است ، افرادی که حداقل دو بار در هفته در طول دوره مطالعه 7 ساله سیر خورده اند ، خطر ابتلا به سرطان ریه در آنها 44 درصد کاهش پیدا کرده است. همچنین مطالعات انجام شده نشان داده سیر می تواند ریسک ابتلا به سرطان پروستات را نیز کاهش دهد.

10- کاهش ریسک ابتلا به تومورهای مغزی

ترکیبات گوگردی موجود در سیر در از بین بردن سلولهای گلیوبلاستوما که  نوعی تومور کشنده مغز مؤثر است.دانشمندان دانشگاه پزشکی کارولینای جنوبی در ژورنال سرطان گزارش دادند که سه ترکیب خالص ارگانو سولفور( DAS ، DADS و DATS) در سیر وجود دارد که در ریشه کن کردن سلول های سرطانی مغز موثرند.

نکته: مزایای سلامتی که ذکر شده هم درموردسیر خام و هم در مورد سیرپخته صدق می کند.

منابع:

whfoods

diarystore

healthline

beautymunsta