سبک و شیوه زندگی می تواند در کیفیت زندگی بسیار موثر باشد. بسیاری دوست دارند که سبک زندگی سالم را برای خود انتخاب کنند. حال این سوال مطرح می شود که شیوه زندگی سالم چگونه است و این سبک زندگی چه تاثیری در کیفیت زندگی دارد؟

سبک زندگی

سبک زندگی سالم

افرادی که دوست دارند سالم تر و شاداب تر زندگی کنند، روحیه بهتری داشته باشند، بیمار نشوند و ازسلامتی و طول عمر برخوردار باشند؛ بجای اینکه باری بهرجهت و هرچه پیش آید خوش آید زندگی کنند؛ سعی دارند سبک زندگی درست و سالم را انتخاب کنند تا بتوانند بهتر زندگی شان را مدیریت کنند و کیفیت زندگی خود را بالا ببرند. در واقع در سبک زندگی سالم، شما به همه جنبه های خودتان اهمیت می دهید، هم از لحاظ روحی و هم از لحاظ بدنی. با ورزش کردن منظم، با رعایت رژیم غذایی سالم و مغذی، با حفظ وزن ایده ال، با مدیریت استرس و کاهش اضطراب، شما می توانید زندگی بهتری داشته باشید. در کنار این اگر بتوانید برنامه منظمی  طرح ریزی کنید که در آن زمان خواب و بیداری، زمان وعده های غذایی، زمان ورزش کردن و زمان انجام کارهای روزمره و زمان برنامه های جانبی و متفرقه مشخص باشد قطعا شاهد تغییر چشمگیر و مثبت در کیفیت زندگی خواهیدشد. سن را بهانه نکنید، از همین الان شروع کنید و آهسته و پیوسته جلو بروید. 

 

شیوه های پیشنهادی برای سبک زندگی سالم

 

1- ورزش کردن بطور منظم:

حداقل 30 دقیقه در روز ورزش کنید. خود را به ورزش روزانه عادت دهید. ورزش و تحرک کلید زندگی سالم است. با ورزش می توانید ریسک ابتلا به بسیاری از بیماری ها را کاهش دهید. از پیشروی بعضی بیماریها جلوگیری کنید. تراکم استخوان را افزایش دهید وزن خود را روی وزن ایده ال نگه دارید. ورزش کردن دردهای عضلانی و درد مفاصل را کاهش می دهد. ورزش باعث افزایش سطح انرژی می شود. خواب را راحت تر می کند. با ورزش کردن روحیه بهتری پیدا می کنید و شادتر می شوید. 

2- پیروی از رژیم غذایی سالم:

  • میوه جات و سبزیجات که سرشار از ویتامین، موادمعدنی، فیبر و آنتی اکسیدان هستند به مقدار زیاد مصرف کنید حداقل 5 تا 9 سروینگ در روز (برای اطلاع از مقدار سروینگ کلیک کنید) چرا که سبزی و میوه ضامن سلامتی و تندرستی شماهستند.
  • غذاها فراوری شده مثل سوسیس و کالباس، غذاهای آماده و کنسروی نخورید به سه دلیل: اول اینکه بخاطر فراوری شدن مقدار زیادی از خاصیت و موادمغذی را از دست داده اند. ثانیا برای نگهداری طولانی مدت به این غذاها مواد نگهدارنده اضافه شده است. همچنین بیشتر این غذاها دارای نمک فراوان هستند که باعث فشار خون و بیماری قلبی می شود.
  • کربوهیدارتهای قهوه ای را جایگزین کربوهیدراتهای سفید کنید یعنی بجای خوردن انواع نانهای سفید، برنج سفید، ماکارونی تهیه شده از آرد سفید، نودل، کراکر، ترتیلا که دارای کالری زیاد و مواد مغذی اندک هستندو باعث چاقی و بیماری قند می شوند؛ نانهای تهیه شده از آردکامل، جو، بلغور، جوی دوسر، برنج قهوه ای مصرف کنید.حبوبات نیز مانند غلات کامل، دارای مواد مغذی زیاد، ویتامین و فیبر هستند.
  • فست فودها، سیب زمینی سرخ شده، چیپس، دونات ها و همه غذاهای سرخ شده علاوه بر داشتن چربی زیاد که باعث چاقی و بیماری قلبی می شود، سرخ کردنی ها دارای ماده ای بنام آریل آمید هستند که بالقوه سرطانزاست.
  • شیرینی ها ، کیک و بیسکوئیت های تهیه شده از آرد سفید و شکر، آب نباتها، ژله ها میان وعده های ناسالم و بیماری زا هستند که بهتر است با میوه و سالاد جایگزین شوند.
  • بجای خوردن سودا و انواع نوشابه، دلستر و آبمیوه مصنوعی که دارای شکر و نگهدارنده هستند آب بنوشید.

3- نوشیدن آب فراوان:

نوشیدن آب کافی برای عملکرد بدن ضروری است. حدود 60% بدن انسان از آب تشکیل شده است. آب برای حمل اکسیژن، مواد مغذی و سم زدایی و دفع مواد زائد بدن لازم است. یکی ازنشانه هایی که می توان فهمید آب کافی نوشیده اید رنگ ادرار است که باید بی رنگ یا زرد خیلی کم رنگ باشد. لب و دهان خشک، رنگ ادرار پررنگ، ادرار کم از نشانه نوشیدن آب ناکافی است.

4- خواب کافی:

داشتن خواب کافی روی کیفیت زندگی اثر می گذارد با نداشتن خواب کافی به استقبال بیماری هایی مانند دیابت، بیماری قلبی و بیماری های ناشی از بدی عملکرد سیستم ایمنی می روید. پس سعی کنید به مقدار کافی بخوابید. می توان برای داشتن خواب راحت تر، قبل خواب ده دقیقه ورزش سبک هوازی مثل پیاده روی و دوچرخه سواری انجام داد. افراد بین 7 تا 9 ساعت خواب نیاز دارند ولی حداقل 6.5 ساعت خواب شبانه ضروری است.

5- نفس کشیدن عمیق:

داشتن دم و بازدم عمیق با وجودیکه ساده بنظر می رسد ولی در سلامتی موثر است. تنفس عمیق، در کاهش استرس، جریان خون بهتر، تنظیم فشارخون، تقویت عضلات شکمی، کاهش سموم بدن و خواب بهتر نقش بسزایی دارد.

6- مدیتیشن:

مدیتیشن روح، ذهن و جسم شما را آرام می سازد. استرسها و تنش های عصبی را مدیریت می کند و کاهش می دهد.   ( در پست های بعدی به نحوه انجام مدیتیشن می پردازیم) می توان حس خوب و آرامش را با مدیتیشن تجربه کرد.

7- ترک سیگار و الکل:

انواع سرطانها ازجمله سرطان ریه، سرطان مری، سرطان کلیه و دچار شدن به بیماری های مزمن ارمغان سیگار کشیدن و در معرض دود سیگار قرار گرفتن است. الکل نیز برای سلامت جسم و ذهن مضر است و به راحتی کبد را نابود می کند.

 

 

منابع:

Live Healthy