چربی شکمی

وجود چربی شکمی علاوه براینکه باعث می شود زیبایی اندام شما تحت تاثیر قرار بگیرد ارتباط مستقیمی با مبتلا شدن به بیماریهای قلبی و دیابت نوع دو  دارد. اگر  چربی شکمی دارید؛ باید  برای رهایی از آن اقدام کنید.

6 روش سریع و موثر برای کوچک کردن شکم:

1- قند و شکر و نوشیدنی های شیرین را حذف کنید.

قند و شکر و خوارکیهایی که در تهیه آنها شکر بکار رفته مانند نوشابه ها، شربتها و آب میوه های آماده در بازار،نبات، شیرینی، بیسکوئیت ،کوکی، کیک،مربا، بستنی و هر آنچه شکر افزوده شده دارد را حذف کنید. نیمی از شکر گلوکز و نیمی فروکتوز است. فروکتوز فقط در کبد متابولیزه می شود. وقتی شکر می خورید کبد با مقدار زیادی فروکتوز روبرو می شود و مجبور می شود آن را به چربی تبدیل کند.مطالعات بیشماری نشان داده اند که قند اضافی ،به دلیل مقادیر زیاد فروکتوز ، می تواند منجر به افزایش تجمع چربی در شکم و اطراف کبد شود. همچنین می تواند باعث مقاومت به انسولین و مشکلات متابولیکی شود. قندی که بصورت مایع یعنی از طریق نوشابه وارد بدن می شود حتی بدتراست چون یک دفعه مقدار زیادی قند و کالری وارد بدن می شود. تحقیقات نشان داده 60 درصد افزایش ابتلا به چاقی در کودکان، به علت مصرف نوشابه ها، شربتها و آب میوه های مصنوعی است. جالب است بدانید قند میوه هم فروکتوز است اما چون به مقدار کم و همراه فیبر وارد بدن می شود در کبد متابولیزه می شود و باعث چاقی و آسیب نمی شود.

2-خوردن مواد غذایی پروتئینی بیشتر

مواد پروتئینی باعث احساس سیری می شوند و در نتیجه مانع پرخوری هستند. همچنین پروتئین ها سرعت سوخت و ساز بدن را افزایش می دهند. خوردن مواد پروتئینی یک راهکار موثر و طولانی مدت برای کاهش چربی شکمی است.تحقیقات نشان داده میزان  مصرف و کیفیت پروتئین جیره غذایی رابطه معکوسی با افزایش چربی شکمی دارد و این درحالی است که میزان مصرف کربوهیدراتهای تصفیه شده ( مواد تهیه شده از آرد سفید) و چربیهای اشباع رابطه مستقیمی با افزایش چربی های شکمی دارد.بنابراین سعی کنید مصرف غذاهای پر پروتئین مانند تخم مرغ کامل ، ماهی ، غذاهای دریایی ، حبوبات ، آجیل ، گوشت و لبنیات کم چرب را بیشتر کنید. اینها بهترین منابع پروتئینی در رژیم غذایی هستند.

3- کربوهیدرات های تصفیه شده را از برنامه غذایی روزانه حذف کنید.

این کربوهیدارتها شامل انواع نان سنتی و نانهای فانتزی و ماکارونی تهیه شده از آرد سفید، برنج سفید، شکر، آب نبات و انواع آردهای تصفیه شده و مواد تهیه شده از آن می شود. بهتر است از غلات کامل( نان تهیه شده از آرد کامل، برنج قهوه ای، ماکارونی تهیه شده از آرد کامل، جو و چاودار) بعنوان منبع کربوهیدارت به مقدار لازم و کافی استفاده نمائید. رژیم های کم کربوهیدرات تاثیر زیادی روی کاهش وزن دارند. حذف کربوهیدراتهای تصفیه شده تاثیر زیادی روی از بین رفتن چربی های شکمی و چربی دور اندامها از جمله چربی اطراف کبد دارد.

4- مواد غذایی فیبردار مصرف کنید.

فیبر محلول، با جذب آب در روده ژل درست می کند و این باعث می شود مواد غذایی زمان بیشتری در دستگاه گوارش باقی بمانند و آرام تر هضم و جذب شوند و شما مدت زمان بیشتری احساس سیری نمائید و پرخوری نکنید.یک مطالعه مروری نشان داده است  مصرف 14 گرم فیبر اضافه تر در روز، منجر به کاهش 10٪ در مصرف کالری و کاهش وزن (2 کیلوگرم) در طی 4 ماه می شود. همچنین در یک مطالعه 5 ساله نشان داده شد که خوردن  10 گرم فیبر محلول در روز با کاهش 3/7 درصدی میزان چربی در حفره شکم همراه بوده است. انواع سبزیجات و میوه ها، حبوبات و غلات کامل مثل جو منبع خوبی از فیبر هستند.

5- ورزش در کاهش چربی شکم بسیار موثر است.

برای داشتن یک زندگی طولانی و سالم باید ورزش کنید.انجام ورزشهای شکمی به تنهایی تاثیر کمی در آب کردن چربی شکم دارد. تحقیقات نشان داده است ورزشهای هوازی مثل پیاده روی سریع، دویدن، شنا کردن، قایق رانی،دوچرخه سواری، بسکتبال، والیبال، فوتبال و هندبال و نرمشهای ایروبیک تاثیر زیادی در کاهش چربی شکمی دارد و چه بهتر است که ورزشهای هوازی با ورزشهای کششی و کار با وزنه هم ترکیب شود که هنگام لاغر شدن، عضلات شل نشود و تحلیل نرود.

6-به غذایی که می خورید دقت کنید ببنید چه چیزی و چه مقدار می خورید.

گاهی فکر می کنید که دارید ازیک رژیم با پروتئین بیشتر و کربوهیدرات کمتر پیروی می کنید بعد که دقت کنید متوجه می شوید این گونه نیست. توجه کنید که چه مقدار مواد غذایی فیبر دار مصرف می کنید. کالری مصرفی تان چقدر است. توصیه می شود برای مدتی به این موضوعات توجه کنید.

 

منابع:

Healthline