دیابت بیماری شایعی است که می تواند بسیار خطرناک باشد و آسیب های جدی به بدن برساند. ولی خوشبختانه دیابت قابل کنترل است. علاوه بر رعایت رژیم غذایی مناسب، برای کنترل دیابت به یک برنامه منظم ورزشی نیاز داریم. باید یک تغییر جدی در سبک زندگی خود ایجاد کنید و ورزش کردن بطور مرتب و منظم را در برنامه روزانه خود قرار دهید تا بتوانید این دیابت را کنترل کنید. ورزش کردن عملکرد انسولین را بهبود می بخشدو سطح قند خون را کنترل می کند.

(برای مشاهده رژیم مناسب برای بیماران دیابتی کلیک کنید.)

6 تا از بهترین ورزش ها برای کنترل بیماری دیابت:

قبل از ورزش کردن باید به نکاتی دقت کنیم:

قبل از ورزش با پزشک خود مشورت کنید.

برای ورزش کردن برنامه منظم داشته باشید.

ورزش را با زمان کم و شدت کم شروع کنید و به مرور مقدار و زمان ورزش کردن را افزایش دهید.

1- پیاده روی

پیاده روی سریع ورزشی است که بسیار مفید است علت اهمیت این ورزش این است که این ورزش ساده، نیاز به وسایل و امکانات خاصی ندارد و انجام آن در هرجا امکان پذیر است و به راحتی می توان آن را در برنامه روزانه خود قرار داد. پیاده روی یکی از ورزشهایی که بیشتر پزشکان برای کنترل دیابت آن را توصیه می کنند. (حتما برای پیاده روی از کفش مناسب استفاده کنید.)

حداقل 5 روز در هفته و هر روز 30 دقیقه پیاده روی کنید. (برای اثر بخشی بهتر زمان 30 تا 60 دقیقه پیشنهاد می شود.) انجمن دیابت آمریکا (ADA) به افراد توصیه می کند بیش از دو روز متوالی را بدون یک جلسه تمرینی هوازی نگذارانند.

2- یوگا

یوگا یکی از بهترین ورزشها برای بیماران دیابتی است. یوگا با مقاومت بدن به انسولین مبارزه می کند. چربی را کاهش می دهد و بهبود عملکرد اعصاب و کاهش استرس کمک می کند.

3- شنا و ورزشهای آبی

شنا کردن یکی دیگر از ورزشهای موثر در کنترل دیابت است و مزیت شنا کردن این است که استرس به مفاصل وارد نمی کند. هنگام شنا کردن کالری زیادی مصرف می شود که در کاهش وزن موثر است.

4- دوچرخه سواری

دوچرخه سواری یا استفاده از دوچرخه ثابت، یک تمرین هوازی است که باعث می شود ریه های شما بهتر و قلب قوی تر عمل کنند. دوچرخه سواری ثابت یک ورزش عالی و یک درمان مناسب برای دیابت در خانه است زیرا نیازی به خارج شدن از شما نیست. به بهبود جریان خون در پاها کمک می کند و کالری زیادی می سوزاند و به حفظ وزن سالم کمک می کند. دوچرخه سواری یکی از بهترین تمرینات برای دیابت است.دوچرخه سواری به جلوگیری از زخم و بسیاری از عوارض دیگر مربوط به دیابت کمک می کند. هفته ای 2-3 بار مناسب  است با شدت کم و زمان کوتاه شروع می توانید بعداً به تدریج زمان و شدت خود را افزایش دهید.

5- رقصیدن

رقص فقط یک کار لذت بخش نیست بلکه برای افرادی که مشکل دیابت بسیار عالی است.

6- تمرین با وزنه و ورزشهای مقاومتی

تمرین با وزنه باعث ایجاد توده عضلانی می شود که برای مبتلایان به دیابت نوع 2 بسیار مهم است. در برنامه ورزشی خود برای مدیریت دیابت، حداقل دو روز در هفته را به ورزشهای مقاومتی اختصاص دهید. هر تمرین را 10 تا 15 بار و در سه یا چهار ست تکرار کنید.

منابع:

verywellhealth

health.clevelandclinic

gomedii

apollosugar

dlife