بهتر است هنگام گلودرد غذاهای نرم با بلع آسان بخوریم و نوشیدنیهای گرم بنوشیم.

مواد غذایی و نوشیدنی هایی که در هنگام گلودرد توصیه می شود استفاده کنیم:

1- موز

موز میوه ای نرم با بلع آسان با شاخص گلایسمی پائین است.دارای انواع ویتامین مانند ویتامین B6، فولات،نیاسین(B3)و ویتامینC،فیبر، پتاسیم، منیزیم و آهن است و در رشد و ترمیم بافتهای گلو موثر می باشد.

2- انار

انار تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است و می تواند از عفونت ها جلوگیری کند. همچنین انار به کاهش تورم و درد گلو کمک می کند.

3- هویج پخته/ سوپ هویج

هویج یکی از مفیدترین داروها برای تمیز کردن گلو و احیای بافت آن است. دارای آنتی اکسیدان و ویتامینC است که در ترمیم بافتهای آسیب دیده موثر هستند.

4- سوپ مرغ

یک کاسه خوشمزه سوپ مرغ یکی از بهترین راه حل ها برای رهایی از گلودرد است. سوپ مرغ نه تنها یک معجون ضد التهاب بلکه یک ماده احیاکننده و تقویت کننده انرژی است که می تواند راه های تنفسی و بینی شما را تمیز کند. برای تهیه این سوپ علاوه بر مرغ، زردچوبه، مقدار زیادی سیر و پیاز و فلفل استفاده کنید. همچنین می توانید هویج و سبزیجات هم اضافه کنید.

5- سیر و پیاز

سیر تقویت کننده سیستم ایمنی بدن، ضد باکتری و ضد ویروس است.

6- آب گرم، عسل و آبلیمو

یکی از مؤثرترین روشهای درمانی برای تسکین گلو درد نوشیدن آب ولرم با عسل وآب لیمو است. این ترکیب در کاهش سرفه نیز تاثیر دارد.

7- جو پرک صبحانه همره با میوه هایی مثل موز

جو پرک صبحانه حاوی مقدار خوبی پروتئین و فیبر محلول است که اگر همراه موز خورده شود اثر مضاعفی در ترمیم بافتهای آسیب دیده گلو دارد. همچنین جو پرک صبحانه (Oatmeal) نقش مهمی در تسریع بهبودی دارد.

8- آناناس

آناناس دارای آنزیمی بنام bromelain است که دارای خواص ضد التهابی است و می تواند به کاهش مشکلات تنفسی ناشی از آسم ، عفونت و آلرژی کمک کند و می تواند گلودرد را تسکین دهد.

9- چای زنجبیل و عسل

زنجبیل دارای مقدار زیادی آنتی اکسیدان ارزشمند است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و دم نوش آن آرام بخش است. زنجبیل سینوس ها را باز می کند. گلو و مخاط بینی را پاکسازی می کند و دارای خواص ضد التهابی است.

10- تخم مرغ (Scrambled eggs)

تخم مرغ  منبع بسیار خوبی از پروتئین است و می تواند به کاهش التهاب ناشی از گلو درد  کمک کند. تخم مرغ همچنین دارای  امگا 3 ، کولین و لوتئین است که از لحاظ تغذیه ای بسیار ارزشمند هستند.

11- ادویه جاتی مانند زردچوبه، دارچین، میخک

دارچین دارای خواص ضدباکتریایی و آنتی اکسیدانی است.

زردچوبه دارای ماده موثری بنام کورکمین است که خاصیت آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی دارد.

میخک دارای خواص بی حس کنندگی است و خراشیدگی و درد را کاهش می دهد.

12- کلم 

خوردن کلم می تواند التهاب و درد ناشی از گلوی شما را به شدت کاهش دهد ، زیرا حاوی آنتی اکسیدان های زیاد،سولفور،ویتامین C و ویتامین K است .کلم یک ضد التهاب قوی است حتی می تواند سردرد را تسکین دهد. مخلوط کردن کلم با کمی سرکه سیب می تواند برای گلو درد شما بسیار مفید باشد.

13- شیر گرم

14- دم نوش مریم گلی

مریم گلی خاصیت ضد عفونی کننده و ضد باکتریایی دارد و در تسکین گلو درد موثر است. ( دم نوش : آب گرم و مریم گلی)

 

نکته مهم: خوردن قهوه برای گلودرد اصلا مناسب نیست.

 

منابع:

foodnetwork

herworld

health

healthline

lifehack