1- Dark leafy vegetables (سبزیجات برگی)

سبزیجات برگی مانند اسفناج، Kale، آرگولا، Swiss chard، کاهو، جعفری ،شوید ،ریحان از جمله سبزیجات برگ سبزی هستند البته تنوع و تعداد این سبزیجات بسیار زیاد است. این سبزیجات سرشار از ویتامینهای  A، C، K، ویتامینهای B, پتاسیم، منیزیم،کلسیم، موادمعدنی دیگر و فیبر هستند همچنین منبع خوبی از انواع آنتی اکسیدان می باشند . مصرف این سبزیجات در حفظ سلامت قلب، کنترل فشار خون، تقویت سیستم ایمنی بدن، ممانعت از رشد سلولهای سرطانی، حفظ سلامت چشم،تقویت استخوانها ، کاهش بیماریهای مزمن و کاهش التهاب  موثر می باشد.

2- هویج

هویج دارای بتاکاروتن،ویتامینK1، بیوتین،پتاسیم،لوتئین و لیکوپن است هویج در تقویت سیستم ایمنی بدن، داشتن پوست سالم و شفاف،تقویت بینایی،حفظ سلامت دندانها،کمک به حفظ ریتم قلب، کم کردن ریسک سرطان، کاهش خطر ابتلا به سکته مغزی، کنترل کلسترول و قند خون و سم زدایی بدن بسیار موثر است. (برای اطلاعات بیشتر در مورد خواص هویج کلیک کنید.)

3- بروکلی

 بروکلی کالری کمی دارد. دارای ویتامین C ، ویتامین A و ویتامین K، فیبر و کلسیم می باشد. همچنین ماده ای بنام  (Sulforaphane) سولفورافان در بروکلی وجود دارد که تولید سلولهای سرطانی را کاهش می دهد.خوردن بروکلی خطر ابتلا به بیماریهای قلبی را کم می کند و متابولیسم بدن را در وضعیت نرمال نگه می دارد.

4- کلم قرمز

کلم قرمز دارای مقادیر خوبی از فیبر، ویتامین C و آنتوسیانین ها می باشد. مطالعات نشان می دهد که می تواند سطح کلسترول بد خون را کاهش داده ، التهاب را کم کند و خطر آسیب قلبی و کبدی را کاهش دهد.

5- گوجه فرنگی

گوجه فرنگی سرشار ازویتامینها و مواد معدنی است.لیکوپن موجود در گوجه فرنگی یک آنتی اکسیدان قوی است. خوردن گوجه فرنگی در پیشگیری از سرطان،پیشگیری از بیماریهای قلبی عروقی، حفظ سلامت پوست و تنظیم فشار خون موثر است.(برای اطلاعات بیشتر در مورد خواص گوجه فرنگی کلیک کنید)

6- سیر

سیر بهترین دفاع در برابر اختلالات قلبی محسوب می شود. همچنین این پتانسیل را دارد که خطر ابتلا به برخی سرطانها ، دیابت و مشکلات گوارشی را کاهش دهد.

7- نخودفرنگی

نخود فرنگی حاوی ویتامین های A ، C و K ، فولات ، نیاسین ، ریبوفلاوین(B2) و تیامین است . همچنین مقدار زیادی فیبردارد که به سلامت دستگاه گوارش کمک می کند. علاوه بر این حاوی ترکیبات گیاهی به نام ساپونین ها (saponins) هست که  می توانند اثرات ضد سرطانی داشته باشند.

8- ترب سفید و تربچه

ترب و تربچه سرشار از ویتامین A ، C ، E ، B6 ، پتاسیم و سایر مواد معدنی است، می توانند  تقویت کننده سیستم ایمنی باشند.  همچنین از نظر آنتی اکسیدان ها و آنتوسیانین ها بسیار غنی هستند .برای قلب مفید است و فشار خون را تنظیم می کند. به هضم غذا کمک می کند. برای مبارزه سرفه و سرماخوردگی خوب است چراکه این گیاه خواص ضد احتقانی دارد  که به پاکسازی مخاط از گلو و مجاری تنفسی شما کمک می کند. 

9- فلفل دلمه 

فلفل دلمه ای سرشار از بتاکاروتن ، ویتامین های A, B و C است. همچنین حاوی لوتئین است که به جلوگیری از آب مروارید ، دژنراسیون ماکولا و سایر مشکلات بینایی چشم کمک می کند.آنها همچنین منبع خوبی از فیبر رژیمی، ویتامین E ، B6 و فولات هستند.

10-پیاز

پیاز دارای آنتی اکسیدانهای قوی و ترکیبات گوگردی است که در سم زدایی بدن و پیشگیری از سرطان نقش بسزایی دارند. همچنین پیاز کلسترول بد خون و تری گلسیرید را کاهش و کلسترول خوب را افزایش می دهد. پیاز قرمز همچنین منبع فوق العاده کروم است که قند خون را کاهش داده و حساسیت به انسولین سلولی را تقویت می کند. پیاز را می توان بعنوان یک ماده غذایی پروبیوتیک نیز مصرف کرد.

11-قارچ

قارچ یک ماده غذایی فوق العاده است. سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. مانع از دیابت است. برای پیشگیری از سرطان، حفظ سلامت استخوانها، کاهش کلسترول، کاهش فشارخون، جلوگیری از کم خونی توصیه می شود.( اطلاعات بیشتر در مورد خواص قارچ)

12- چغندر

خوردن چغندر برای تنظیم فشار خون، سم زدایی کبد، جلوگیری از زوال عقل و کاهش ریسک ابتلا به سرطان توصیه می شود.(برای اطلاعات بیشتر در مورد چغندرکلیک کنید.)

13- گل کلم

این گیاه سرشار از ویتامین ها، موادمعدنی و آنتی اکسیدانهاست. در پیشگیری از سرطان، حفظ سلامت قلب و سلامت مغز، در بهبود هضم و در سم زدایی بدن نقش دارد.

14- لوبیا سبز

لوبیای سبز منبع خوبی از ویتامین ها و مواد معدنی(کلسیم، آهن، پتاسیم و منیزیم) است. لوبیای سبز حاوی ویتامین های اساسی زیادی از جمله فولات می باشد. یک فنجان لوبیای سبز خام حاوی 33 میکروگرم (میلی گرم) فولات ، تقریباً 10 درصد از مقدار توصیه شده روزانه است. فولات ویتامین B است که به جلوگیری از نقص لوله عصبی و سایر نقایص هنگام تولد کمک می کند. همچنین  لوبیا سبز دارای پروتئین می باشد.

منابع:

healthline

mindbodygreen

goodhousekeeping

endofcyberspace