خیار از سبزیجات است در واقع از خانواده ی کدوهاست و انواع مختلفی دارد. خیار دارای مقدار زیادی آب ، عطر و طعم مطبوعی است. امروزه خیار تقریبا درهمه فصول یافت می شود. خیار در سالادها و همچنین در کنار میوه ها مصرف می شود و البته به صورت خیار شور در بعضی غذاها سرو می شود. خیار سبزی فوق العاده ای است شاید باورتان نشود این گیاه که به سادگی در دسترس ما قرار دارد اینقدر ارزش تغذیه ای بالایی داشته باشد و برای حفظ سلامتی بدن بسیار ارزشمند باشد.

ارزش تغذیه ای خیار

خیار کالری کمی دارد یعنی خوردن آن باعث چاقی نمی شود. از هر 100 گرم خیار 95 درصد را آب تشکیل می دهد . مقدار زیادی ویتامین دارد: ویتامین K، ویتامین C، ویتامین B1،B2 و B5 ، ویتامین A، دارای کلسیم، منیزیم، پتاسیم و روی است. خیار فیبر هم دارد. همچنین دارای مقدار زیادی آنتی اکسیدان است.

فواید خیار برای سلامتی 

1- حفظ طراوت، شادابی و جوانی پوست

خیار وقتی به طور مستقیم بر روی پوست استفاده شود ، خاصیت خنک کننده و تسکین دهنده دارد و تورم ، سوزش و التهاب را کاهش می دهد. همچنین می تواند آفتاب سوختگی را کاهش دهد. با قرار گرفتن روی چشم ، می توانند به کاهش پف صبحگاهی چشم کمک کنند. علاوه بر مواد ضد التهاب دارای مواد ضد چروک و ضد پیری نیز می باشد.

2- پیشگیری از سرطان

خیار دارای مواد فیتوشیمایی است که نقش آنتی اکسیدانی دارند و می توانند از بسیاری سرطان ها جلوگیری کنند. همچنین دارای ماده ای به نام cucurbitacins است که از رشد و تکثیر سلولها سرطانی و تومور جلوگیری می کند.

3- کنترل دیابت

تحقیقات نشان داده مصرف خیار می تواند سطح قند خون را کاهش دهد و مقدار قند خون را کنترل کند.

4- حفظ سلامت قلب

خیار دارای پتاسیم زیادی است که می تواند فشار خون را پائین بیاورد(به شرطی که با نمک خورده نشود) همچنین دارای فیبر است که کلسترول بد خون را کاهش می دهد و علاوه بر این دارای آنتی اکسیدانهایی است که به سلامت قلب کمک می کند و از بیماریهای قلبی عروقی جلوگیری می کند.

5- برطرف کردن یبوست

خیار علاوه بر مقدار زیاد آب، فیبر هم دارد این دو درکنار هم به رفع یبوست کمک می کند و به  کسانی که هموروئید دارد توصیه می شود.

6- مناسب برای کم کردن وزن

کالری خیار خیلی کم است و می تواند در رژیم غذایی کسانی که می خواهند وزن کم کنند قرار بگیرد.

7- تامین آب بدن

20 تا 30 درصد آب مورد نیاز بدن از مواد غذایی تامین می شود.خیار دارای مقدار زیادی آب، منیزم و پتاسیم است که می تواند در هیدارتاسیون و تامین آب بدن بسیار موثر باشد.

8- حفظ سلامت استخوانها

خیار مقدار قابل توجهی ویتامین K دارد.جالب است بدانید ویتامین K همراه با ویتامین D نقش موثری در تراکم استخوان داردو باعث  تقویت استخوان سازی می شود .تحقیقات نشان داده کمبود ویتامین K ریسک شکستگی لگن را بالا می برد. مطالعات نشان می دهد کسانی که در رژیم غذایی خود، منابع غذایی دارای ویتامین K مصرف کرده اند با افزایش سن همچنان سلامت استخوانهایشان حفظ شده است.

9- سلامت مغز و بهبود حافظه

اخیرا دانشمندان به مطالعه در مورد ماده ای بنام flavonoid fisetin علاقه مند شدند و متوجه شدند که خیار سرشار از این ماده است . نقش flavonoid fisetin محافظت از سلولهای عصبی و بهبود حافظه است. علاوه بر آن تحقیقات نشان داده flavonoid fisetin در  پیشگیری از سرطان نیز موثر است. همچنین ویتامین k موجود در خیار با محدود کردن آسیبهای عصبی به مغز مانع آلزایمر می شود.

10- برطرف کننده درد مفاصل ( مناسب برای آرتریت و نقرس)

خیار دارای موادی با خاصیت ضد التهاب است و برای کاهش التهاب و تورم مفاصل پیشنهاد می شود.

منابع:

Livescience

Medicalnewstoday

Healthline