کیم چی 김치

کیم چی یک خوراکی معروف و سنتی کشور کره است که مثل ترشی در کنار غذا سرو می شود. البته در کره گاهی بصورت مخلوط با برنج یا نودل هم خورده می شود. کیم چی  مخلوطی از سبزیجات گوناگون است که بصورت نمکی و تخمیری تهیه می شود. تقریبا در تمام منوهای رستورانهای کره ای کیم چی وجود دارد. با توجه به تنوع سبزیجاتی که می توان در تهیه کیم چی بکار برد؛ صدها مدل کیم چی وجود دارد. 

نوعی از کیم چی که متداول تر است از کلم ناپا napa cabbage ( که در کشور ما به کاهو چینی معروف است) تهیه می شود.

کیم چی و نقش آن در سلامتی

ارزش تغذیه ای کیم چی:

سبزی اصلی تشکیل دهنده ی کیم چی کلم ناپا است که ارزش تغذیه ای بالایی دارد، سرشار از ویتامین های K ،C و ویتامین B6 است. چون  برای تهیه کیم چی باید فرایند تخمیر انجام شود؛ دارای باکتریهای پروبیوتیک با کیفیت بالا است. سرشار از فیبر، کلسیم، آهن و پتاسیم است.

نقش کیم چی در سلامتی انسان:

کیم چی می تواند مشکلات گوارشی را برطرف کند، بخاطر داشتن باکتری های پروبیوتیک باعث سلامت روده ها می شود. ضد التهاب است.( برای مشاهده اطلاعات بیشتر در مورد پروبیوتیکها و خواص آنها کلیک کنید.) کیم چی محصولی تخمیری است و ارزش پروبیوتیکی بالایی دارد.

روش تهیه کیم چی در خانه:

همانطور که گفته شد کیم چی یک Side dish  است یعنی درکنار غذا سرو می شود. ولی در کره به شکلهای مختلف با غذاها ترکیب شده و خورده می شود و حتما در سفره وجود دارد. در تهیه کیم چی سبزیجات متنوع بکار می رود پس قطعا دستورات متنوعی هم وجود دارد. سعی کرده ام از بین دستورات گوناگون تهیه کیم چی، روشی را انتخاب کنم که فراهم کردن مواد اولیه آن امکان پذیرتر باشد و تهیه آن نیز آسان باشد. به شما دوستان عزیز توصیه می کنم این خوراکی تخمیری را تهیه کنید و بعنوان محصول پروبیوتیک مصرف کنید چراکه پروبیوتیکها بسیار در سلامتی انسان موثر هستند.

نکته مهم: برای تهیه ترشی از سرکه استفاده می کنیم ولی کیم چی ترشی را از تخمیر بدست می آورد برای همین خوردن آن بجای ترشی توصیه می شود.

کلم ناپا (napa cabbage) یا کاهو چینی

مواد لازم برای تهیه کیم چی:

کلم ناپا ( کاهو چینی) یک عدد متوسط (900 گرم)

ترب سفید بصورت خلالی خرد شده یک پیمانه (حدود 200 گرم)

پیازچه خردشده یک پیمانه( به طول 2.5 سانت خرد شود)

نمک یک چهارم پیمانه ( دقت کنید نمک ید دار نباشد)

آب

مواد لازم برای تهیه سس:

سیر، 4تا 5 حبه

زنجبیل تازه رنده شده یک قاشق مربا خوری 

سس ماهی دو قاشق یا بجای آن سه قاشق آب

شکر یک قاشق مربا خوری

پودر فلفل قرمز تند 3 قاشق غذا خوری ( البته اگر تندی شما را اذیت می کند مقدار آن را کم کنید.)

روش تهیه:

1- ابتدا کلم ناپا را شسته و خرد کنید. کلم ناپا خرد شده را در یک کاسه بریزید و نمک را به آن اضافه کنید و سپس با دست حسابی کلم ناپا و نمک را باهم مخلوط کنید. بعد آب اضافه کنید به اندازه ای که روی کلم ها را بگیرد. کمی مخلوط کنید و سپس روی کلم ها یک بشقاب بگذارید و روی بشقاب یک چیز سنگین بگذارید بطوریکه کلمهای نمکی شده، تحت فشار قرار گیرد. به این مخلوط به مدت 6 ساعت و یا بنا به دستور دیگر به مدت یک شب زمان بدهید.

2-کلم ها را سه بار زیر آب بشوئید و بگذارید به مدت 20 دقیقه آبش برود می توانید کمی فشار بدهید تا آب اضافی بیشتری خارج شود.

3- سیر له شده و زنجفیل رنده شده و شکر را در ظرفی مخلوط کنید به آن سس ماهی (یا سه قاشق آب) اضافه کرده و خوب مخلوط کنید می توانید در میکسر بریزید تا سس یکنواختر شود بعد فلفل چیلی را اضافه کنید اگر طعم تند متوسط می خواهید یک قاشق، اگر خیلی تند می خواهید 5 قاشق فلفل تند اضافه کنید.(دلخواه شما)

4- کلم را خوب فشار دهید تا آب آن خارج شود بعد با سس تهیه شده، کاملا مخلوط کنید. بعد ترب و پیازچه را اضافه کنید. دستکش بپوشید و بارها و بارها این مخلوط را میکس کنید.

5- کیم چی را در یک ظرف شیشه ای بریزیدو خوب فشار دهید تا مایع درون آن کمی خارج شود و روی مواد را بگیرد. ظرف را به اندازه ای پر کنید که حدود 2 سانت از بالای آن خالی بماند. درب ظرف را کاملا ببندید.

6- ظرف را به مدت 1تا 5 روز در جای خنک، یا 3 روز در دمای اتاق قرار دهید. روزی یکبار درب ظرف را باز کنید و مواد درون ظرف را به زیر مایع فشاردهید. مزه کنید هر وقت مزه باب طبع شما بود کیم چی آماده شده و آن را در یخچال نگهداری کنید. گاهی یک هفته طول می کشد تا کیم چی آماده شود.

منابع:

mydomaine

thekitchn