Kumquat

کومکوات میوه ای کوچک از خانواده مرکبات است. اندازه آن کمی بزرگتر از یک حبه انگور است. کومکوات بومی کشور چین بوده و امروزه در مناطق گوناگون دنیا کاشته می شود.در مقایسه با سایر مرکبات،پوست کومکوات شیرین و خوراکی است و درون آن آبدار و ترش است و این ترکیب کومکوات را به میوه ای خوشمزه تبدیل کرده است.

کومکوات میوه ای کوچک باارزش تغذیه ای بالا

کومکوات دارای مقدار قابل توجهی ویتامینC، فیبر و آب است. علاوه بر آن دارای ویتامینA، همچنین مقداری از ویتامینهای گروهB و ویتامینE نیز دارد. دارای انواع مختلفی از مواد معدنی مانند کلسیم، منگنز، آهن،پتاسیم،منیزیم،روی و مس است. علاوه بر این دارای مقدار زیادی از ترکیبات شیمیایی مفید(فیتوکمیکال) و essntial oil می باشد. دانه های خوراکی و پوست کومکوات مقداری امگا سه نیز دارند.

کومکوات و اثرات مثبت آن در سلامتی

کومکوات مانند سایر میوه های تازه بسیار آبرسان است( حدود 80 درصد وزن میوه آب است). مقدار بالای فیبر و آب، باعث خاصیت پرکنندگی این میوه، با کالری کم می شود. بدین ترتیب خوردن کومکوات از اضافه وزن جلوگیری می کند. کومکوات دارای مقدار زیادی فیتوکمیکال مانند فلاونوئیدها ( با خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی، مفید برای قلب و ضد سرطان)، فیتواسترولها(کاهش دهنده کلسترول خون) و روغنهای ضروری مانند لیمونن(عامل بو و رایحه خوب، آنتی اکسیدان)، کاروتنوئیدی به نام کریپتوکسالتین( کاهش دهنده ریسک سرطان ریه) هستند. علاوه بر اثرات مفیدی که این ترکیبات شیمیایی هرکدام جداگانه دارند؛ در کنار هم که قرار می گیرند نقش هم افزایی نیز دارند. کومکوات در تقویت سیستم ایمنی بدن نیز نقش دارد. در بعضی کشورها از این میوه برای درمان سرماخوردگی،سرفه و سایر التهابات تنفسی استفاده می کنند. این میوه می تواند سلولهای ایمنی بدن برای  دفاع در مقابل عفونتها فعال کند.این میوه به تنظیم سطح قند خون نیز کمک می کند.

پیشنهاد می شود این میوه با پوست خورده شود.

درختچه کومکوات

منبع:

Healthline