همه دوست دارند پوستی سالم و شفاف، بدون لک و بدون چین و چروک داشته باشند تا زیباتر و جوان تر بنظر برسند. راهکارهایی برای مراقبت از پوست وجود دارد اگرچه ظاهرا ساده به نظر می رسند ولی باید همیشه رعایت شوند تا پوست شاداب بماند.

 

روشهای مراقبت از پوست:

1- محافظت از پوست در برابر آفتاب

اشعه فرا بنفش خورشید به مرور می تواند باعث ایجاد لک های پوستی، چین و چروک و حتی باعث سرطان پوست شود. پس خیلی مهم است که شما خود را در معرض مستقیم آفتاب قرار ندهید. از ده صبح تا چهار بعد ازظهر از آفتاب دوری کنید. وقتی آفتاب شدید است سعی کنید حتما در سایه راه بروید یا از کلاه، نقاب و لباسهای آستین دار استفاده کنید. حتما کرم ضد آفتاب بزنید،هم وقتی بیرون از ساختمان هستید و هم هنگامی که درون ساختمان قراردارید. هر دو ساعت یکبار کرم ضد آفتاب را مجددا استفاده کنید. کرم ضد آفتابی بخرید که محافظت برای UVA و  UVB،هردو را داشته باشد. اشعه فرابنفشB یا UVB( که نمی تواند از شیشه ردشود) باعث قرمزی و آفتاب سوختگی می شود. اشعه فرابنفش A که می تواند وارد ساختمان شود باعث چین و چروک و لکه های پوستی و سرطان پوست می شود. البته اشعه فرابنفش B هم می تواند باعث سرطان پوست شود.SPF مخفف عبارت Sun Protection Factor است. شما اگر ده دقیقه زیر آفتاب بمانید دچار آفتاب سوختگی نمی شوید. اگر عدد SPF کرم را در 10 ضرب کنید به شما می گوید چند دقیقه می توانید زیر آفتاب بمانید و دچار آفتاب سوختگی نشوید. مثلا SPF=15  شما را 150 دقیقه ازآفتاب سوختگی یعنی از فرابنفش B حفظ می کند.اصولا SPF=30 مناسب ترین برای استفاده روزانه است.

2- سیگارنکشید.

استعمال دخانیات رگهای خونی ریزدر بیرونی ترین لایه پوست را تنگ می کند و باعث کاهش خون رسانی به لایه سطحی پوست می شود درنتیجه اکسیژن و مواد مغذی به پوست نمی رسد. همچنین باعث آسیب زدن به کلاژن و الاستین می شود و استحکام پوست از بین می رود. پوست شل و چروک می شود. علاوه براینها سیگار باعث سرطان پوست هم می شود. سیگار نکشید و درمعرض دود سیگار هم قرار نگیرید.

3- با پوست خود مهربان باشید.

زمان حمام رفتن خود را محدود کنید و طولانی مدت حمام نروید. آب خیلی گرم به پوست شما آسیب می رساند بهتر است با آب گرم حمام کنید نه آب خیلی گرم. از صابونهای و شامپو بدنهای ملایم استفاده کنید. قبل از اصلاح روی پوست کرم اصلاح یا لوسیون مخصوص آن را بمالید. در جهت مو اصلاح کنید نه درخلاف جهت رویش مو.پس از شستشوی پوست از کرم های مرطوب کننده متناسب با پوست خود استفاده کنید.هیچ وقت با آرایش نخوابید همیشه آرایش صورت را پاک کنید. لوسیون های پاک کننده با PH=5.5 برای پوست مناسب هستند.

4- رژیم غذایی مناسب

نوشیدن آب فراوان که خون رسانی و اکسیژن رسانی به پوست را زیاد می کند، مصرف میوه جات و سبزیجات که حاوی ویتامینهای فراوان ازجمله ویتامینهای A و Cو B هستند؛ مصرف غلات سبوس دار که حاوی ویتامینهای B و فیبر می باشند و مصرف ماهی که دارای اسیدچرب امگا سه و ویتامین D است؛ پوست را سالم و شاداب نگه می دارد. باید از فست فودها، سرخ کردنی ها و خوراکی های تهیه شده از آرد سفید تصفیه شده ( مثل بیسکوئیت و شیرینی) پرهیز کنید.

5-شستن روبالشی ها و ملحفه ها

بسیاری از آلودگی ها و باکتری ها براحتی از پوست ما وارد روبالشی شده و در آن تجمع پیدا می کنند و به مرور باعث عوارضی در پوست صورت می شوند. بهتر است حداقل هفته ای یک بار روبالشی ها و ملحفه های مورداستفاده خود را بشوئید و اگر امکان دارد زود به زود تعویض کنید.( به نظر من شال و روسری هم شامل این قانون می شود.)

6- ماساژ صورت

ماساژ صورت باعث افزایش خون رسانی و جوانسازی پوست، آرامش عضلات و کاهش خطوط و چین و چروکهای کم عمق پوست می شود.

7- مدیریت استرس

داشتن اضطراب و استرس می تواند باعث ایجاد مشکلات پوستی، جوش و آکنه شود. سعی کنید برای کارهای خود برنامه ریزی داشته باشید و از محیط ها و آدم ها تنش زا تا جایی که می توانید دوری کنید.

 

منابع:

brightside

mayoclinic