منظور از چربی اشباع چیست؟

چربی اشباع معمولا در دمای اتاق جامد است مثل کره، دنبه و یا روغن نارگیل. بدن ما به چربی برای تامین انرژی و جذب برخی از ویتامینها نیاز دارد. اما بهتر است چربی مورد نیاز از منابع خوب چربی تامین شود. چربی اشباع به چربی بد معروف است. زیرا خوردن زیاد چربیهای اشباع مقدار کلسترول خون را بالا می برد و باعث بیماریهای قلبی وسکته مغزی می شود. توصیه می شود فقط مقدار خیلی کم از چربیهای اشباع مصرف کنید. دقت کنید رژیم غذایی را طوری برنامه ریزی کنید که حداکثر 5% از مقدار کالری مورد نیاز روزانه از چربیهای اشباع تامین شود.

ساختار چربیهای اشباع (saturated fat) :

اسیدهای چرب سازنده چربیها، زنجیره ای از کربن و هیدورژن هستند. هرگاه تمام پیوندهای موجود در زنجیره اسیدهای چرب، پیوند ساده باشد و همه کربن ها با هیدروژن اشباع شده باشند؛ چربی اشباع است. در صورتیکه زنجیره کربنی دارای یک پیونددوگانه (یعنی یک کربن اشباع نشده) باشد monounsaturated fat ( مثل اسیدهای چرب موجود در روغن زیتون، آووکادو و آجیل) و چنانچه بیشتر از یک کربن اشباع نشده داشته باشد به آن polyunsaturated fat گویند.(مانند چربی موجود در ماهی، مغزجات و دانه ها و روغن برخی دانه ها). چربیهای اشباع نشده polyunsaturated fat و monounsaturated fat  چربیهای خوب و چربیهای اشباع شده (saturated fat) چربی بد هستند.

منابع چربیهای اشباع:

بیشتر منابع چربیهای اشباع، منابع حیوانی مانند گوشت و محصولات لبنی پرچرب و برخی منابع گیاهی مانند روغن نارگیل و روغن پالم می باشد. 

منابع حیوانی دارای چربی اشباع:

گوشت گاو دارای چربی

گوشت گوسفند

گوشت خوک

مرغ با پوست

دنبه

کره

خامه 

بستنی

پنیر پرچرب

شیر پرچرب

ماست پرچرب

گوشتهای فراوری شده (مثل سوسیس و کالباس)

منابع گیاهی دارای چربی اشباع:

روغن نارگیل

روغن پالم 

آیا روغن نارگیل مضر است؟

تحقیقات نشان داده روغن نارگیل می تواند کلسترول خوب(HDL) را افزایش دهد اما به نظر می رسد می تواند باعث افزایش LDL هم بشود. اما درعین حال روغن نارگیل دارای چربیهای به نام medium chain triglycerides است که اثرات بسیار مثبتی روی سلامتی دارد.روغن نارگیل همچنین می تواند به صورت موضعی استفاده شود و مطالعات انجام شده نشان می دهد که به عنوان یک مرطوب کننده پوست و محافظت در برابر آسیب های مو می تواند مفید باشد. (برای مطالعه بیشتر در مورد خواص نارگیل کلیک کنید)

منابع:

heart.org

myfood data

health.harvard