آلزایمر چیست؟

بیماری آلزایمر در واقع نوعی زوال عقل است که به مرور در حافظه، فکر کردن و حتی در رفتار ایجاد اختلال می کند. آلزایمر متاسفانه یک بیماری پیشرونده است و درمانی ندارد؛ حتی نمی توان گفت که بیماری پیری است چون خیلی از افراد جوان نیز دچار آلزایمر می شوند. با پیشرفت این بیماری کار و زندگی روزمره شخص کاملا مختل می شود و درنهایت به زوال عقل می انجامد. با وجودیکه که درمان ندارد ولی نگران نباشید با رعایت اصول پنجگانه شما می توانید از ابتلا به آلزایمر جلوگیری کنید و یا اگر در شروع این بیماری هستید مانع از پیشرفت آن شوید. 

 

5 روش برای جلوگیری از ابتلا به آلزایمر و پیشرفت آن

ادامه مطلب...

1- بطور منظم ورزش کنید.

ورزش کردن و انجام فعالیتهای فیزیکی از بهترین راهکارهایی است که مانع از زوال عقل می شود. ورزش علاوه براینکه برای سلامت جسمی خوب است درسلامت روان هم سهم بسزایی دارد. سعی کنید در فعالیتهای روزمره هم اکتیو باشید،از نشستن های طولانی مدت جلوی تلویزیون یا پشت کامپیوتر بپرهیزید. یکی دو ایستگاه زودتر از اتوبوس پیاده شوید و بقیه راه را پیاده به منزل و یا محل کار خود بروید. از پله بجای آسانسور استفاده کنید. برای سلامت بودن حتما 150 دقیقه در هفته ( روزانه 30 دقیقه)فعالیتهای هوازی متوسط مانند پیاده روی و یا دوچرخه سواری را انجام دهید یا 75 دقیقه در هفته( 15 دقیقه در روز) فعالیتهای ورزش هوازی شدید ماننددویدن،شنا کردن، دوچرخه سواری در سربالایی و یا تنیس انجام دهید. بهتر است ورزش هفتگی شما ترکیبی از ورزشهای هوازی متوسط و سنگین باشد. هفته ای دو روز فعالیتهای ورزشی کششی و مقاومتی انجام دهید می توانید به باشگاه بروید و با وزنه و دستگاه های ورزشی تمرین کنید. حداقل دوبار در هفته را به مدیتیشن، مهمانی وشادی در جمع دوستان اختصاص دهید. دورهمی و شاد بودن به سلامت مغز و روح و روان کمک می کند.

2- سیگار نکشید. و الکل مصرف نکنید.

سیگار باعث بسیاری از بیماریها می شود. ازجمله اینکه درسیستم گردش خون بدن و نهایتا در خون رسانی به مغز اختلال ایجاد می کند. الکل نیز بطور مستقیم باعث آسیب به مغز و زوال عقل می شود.

3- ورزش مغزی انجام دهید.

باید از مغز خود کاربکشید تا سلولهای خاکستری تان پیر و غیر فعال نشود. کتاب بخوانید. جدول حل کنید. یک زبان دیگر یاد بگیرید. به دنبال آموختن یک مهارت جدید باشید. بازیهای فکری سرگرمی های خوب و مفید ی هستند. ساز بنوازید. یک رشته تحصیلی جدید را شروع کنید. در فعالیتهای اجتماعی شرکت کنید. جزئی از باشگاه یا گروهی اجتماعی باشید. این کارها مغز را فعال نگه می دارد و ارتباطات اجتماعی روح و فکر شما را جوان و فعال نگه می دارد و فسیل نمی شوید.laugh

4- وضعیت سلامتی خود را کنترل کنید.

در زمان های مشخص پیش پزشک بروید و از وضعیت فشارخون، قند خون، چربی مطلع شوید. وزن خود را کنترل کنید و سعی کنید روی وزن ایده ال بمانید. کنترل وضعیت سلامتی ریسک ابتلا به دیابت، بیماری های قلبی و کلیوی، سکته مغزی و زوال عقل را کم می کند.

5- داشتن رژیم غذایی مناسب کلید مبارزه با آلزایمر

برخی از غذاها تاثیر منفی روی فعالیتهای مغزی دارند و به مرور حافظه را دچار مشکل می کنند و باعث زوال عقل می شوند. خوشبختانه شما می توانید با رعایت رژیم غذایی مناسب دچار آلزایمر نشوید. باید از خوردن مواد غذایی که به مغز آسیب می رسانند پرهیز کنید.

مواد غذایی که می توانند باعث آلزایمر شوند:

1-نوشیدنی های قندی

ماده اصلی بسیاری از نوشیدنی های شیرین High Fructose corn syrup یا HFCS است. این ماده بعلت فروکتوز زیاد باعث التهاب مغز و اختلال در یادگیری و حافظه می شود. نوشابه ها باعث بیماری دیابت، بیماریهای قلبی، چاقی، فشارخون بالا، اختلال عملکرد شریانی و زوال عقل می شوند. حتی در افرادی که دیابت ندارند خوردن نوشابه باعث افزایش زیاد از حد قند خون می شود که افزایش زیاد قند باعث زوال عقلی می شود.پس خواهش می کنم نوشابه نخورید، کمی بر امیال خود پا بگذارید وبه سلامتی خود فکر کنید.

2-غذاهای فراوری شده با چربی، قند و نمک زیاد

این مواد غذایی شامل سویس، کالباس، ژامبون،فست فودها، غذاها ی سرخ شده، چیپس، پفک، انواع سس،نودل های فوری،غذاهای آماده مصرف در فروشگاه ها می شود. این مواد غذایی معمولا دارای کالری زیاد و موادمغذی کم هستند که باعث افزایش وزن می شوند و می توانند تاثیرمنفی روی سلامت مغز بگذارند. مواد غذایی ناسالم باعث کاهش متابولیسم قند در مغز و کاهش بافت مغز می شود. کاهش بافت مغزی از عوامل ایجاد آلزایمر می باشد.تحقیقات نشان داده کسانی که سوسیس کالباس و غذاهای سرخ کردنی بیشتری می خورند یادگیری کمتری دارند.همچنین غذاهای فراوری شده روی مغز اثر می گذارند و باعث کاهش تولید مولکولی بنام(rain-derived neuritriphic factor (BDNF  می شود.این مولکول در بخش های مختلفی از مغز از جمله هیپوکامپ یافت می شود و برای حافظه طولانی مدت ، یادگیری و رشد نورون های جدید مهم است. بنابراین کاهش این مولکول می تواند تأثیرات منفی بر این عملکردها بگذارد.

3- روغنهای گیاهی هیدروژنه، مارگارین، روغن قنادی، بستنی، کیکها و کوکی های آماده

این مواد دارای چربیهای ترانس و چربی های اشباع هستند و تحقیقات نشان داده مصرف این نوع چربی ها خطر ابتلا به بیماری آلزایمر،حافظه ضعیفتر و کاهش حجم مغز را به همراه دارد.توصیه می شود بجای مواد غذایی که چربی های خطرناک دارند از مواد غذایی مثل ماهی، گردو و بذرکتان استفاده کنید که دارای اسید چرب امگا سه هستند. امگا سه باعث افزایش ترشح ترکیبات ضد التهابی در مغز می شود و می تواند اثر محافظتی بخصوص در بزرگسالان و افراد مسن داشته باشد.

4- کربوهیدارتهای تصفیه شده مانند شکر و آرد سفید و محصولاتی که ازآن ها تهیه می شود.

این مواد شاخص گلایسمی بالایی دارند یعنی بدن می تواند این مواد را به سرعت هضم کند و سریعا مقدار قند خون بالا می رود. افزایش سطح قند خون باعث اختلال در عملکرد مغز می شود.مطالعات نشان داده کسانی که قند و چربی بیشتر مصرف می کنند حافظه ضعیف تری دارند. در یک مطالعه مشاهده شد افراد سالمندی که بیش از 58٪ کالری روزانه خود را از کربوهیدرات تصفیه شده بدست می آوردند؛ تقریباً دو برابر بیشتر در معرض خطرفراموشی و زوال عقل قرارداشته اند.

5- شیرین کننده مصنوعی آسپارتام

آسپارتام در نوشابه ها و محصولات شیرین بدون قند وجود دارد و یک شیرین کننده مصنوعی است که می تواند باعث آسیب پذیری مغز شود.یک مطالعه به بررسی اثرات یک رژیم غذایی با آسپارتام بالا پرداخت. شرکت کنندگان در حدود 11 میلی گرم آسپارتام برای هر پوند از وزن بدن خود به مدت هشت روز مصرف کردند. در پایان مطالعه ، آنها تحریک پذیرتر بودند ، میزان افسردگی بالاتری داشتند و در تست های ذهنی عملکردشان ضعیف بود.یک مطالعه دیگر نشان داد افرادی که نوشابه هایی با شیرین کننده مصنوعی مصرف کرده اند بیشتر در خطرابتلا به سکته مغزی و زوال عقل را قرار گرفته اند. اگرچه نوع شیرین کننده دقیقامشخص نشده بود.

6- الکل

 مصرف الکل می تواند منجر به از دست دادن حافظه ، تغییرات رفتاری و اختلال در خواب شود.

7- ماهی هایی که مقدار جیوه در بدنشان زیاد است.

جیوه برای انسان سمی است و می تواند در هنگام مصرف در دوزهای زیاد در مغز تجمع کرده و آسیب برساند. محققان کشف کرده اند که افرادی که میزان جیوه بالایی در جریان خون خود دارند ، پنج درصد افت عملکرد شناختی دارند. در بدن بعضی ماهی ها مانند کوسه ماهی، ماهی شمشیری، ماهی تن (shark, swordfish, tuna, orange roughy, king mackerel and tilefish)  جیوه زیادتری است اما لازم نیست غذاهای دریایی را از بشقاب خود برای همیشه حذف کنید؛ فقط  یک وعده از این نوع ماهیها را در هفته محدود کنید. از طرف دیگر سالمون ، ساردین  جیوه کمی دارند و دارای امگا 3 هستند که از مغز حفاظت می کند.

 

منابع:

Alzheimersresearchuk

Healthline

Reader's Digest