ارزش تغذیه ای پرتقال

پرتقال مانند یک کپسول بزرگ مولتی ویتامین است دارای ویتامینC، ویتامینA، ویتامینB1(تیامین)، ویتامینB2(ریبوفلاوین)، نیاسین(B3)، ویتامینB6، فولات(B9)،اسید پانتوتنیک(B5) است همچنین دارای مقداری کولین(Choline) می باشد.پتاسیم،منیزیم،کلسیم و مس و فیبر نیز دارد. همچنین  دارای مقدار خیلی کم پروتئین می باشد.

 

نقش پرتقال در سلامتی انسان: 

1- داشتن پوستی سالم و شفاف و تاخیر در پیری پوست

پرتقال سرشار از آب و ویتامینc است که در آبرسانی پوست و تسریع  تولید کلاژن نقش بسزایی دارد. تولید کلاژن از چین و چروک پوست جلوگیری می کند. همچنین پرتقال دارای اسیدهای آلی، فلاونوئیدها و سایر مواد مغذی است که می تواند پوست را تغذیه کند و سالم نگه دارد.  پرتقال حاوی مقادیر بسیار خوبی از ویتامین A است و این ویتامین برای حفظ سلامت مخاط و پوست لازم است.

2-درمان کم خونی

این میوه پرخاصیت دارای مقدار قابل توجهی اسید فولیک است و می تواند مانع کم خونی شود. همچنین دارای مقدار زیادی ویتامینc است. این ویتامین باعث جذب آهن در بدن می شود.بعبارت دیگر اگر مقدار زیادی آهن در خون وجود داشته باشد اما ویتامینc نباشد، آهن نمی تواند جذب شود. ( اطلاعات بیشتر در مورد انواع کم خونی و علتهای آن)

3-تنظیم فشار خون

پرتقال سرشار از پتاسیم است که می تواند فشارخون را تنظیم کند و مطالعات نشان داده پرتقال در رژیم غذایی می تواند خطرات ابتلا به بیماریهای مرتبط با فشار خون را نیز کاهش دهد.

4- کاهش کلسترول بد خون

پرتقال دارای فیبر است فیبر محلول مانع از جذب کلسترول بد خون است. همچنین ویتامینc، پتاسیم و فلاونوئیدها در روند کاهش کلسترول بد خون موثر هستند.

5-حفظ سلامت قلب

پتاسیم موجود در پرتقال خطر بیماریهای قلبی عروقی را کاهش می دهد. همچنین فلاونوئیدها موجود در پرتقال می توانند از انسداد شریانها جلوگیری کنند.

6- کنترل دیابت

پرتقال دارای شاخص گلایسمی پائینی است یعنی می تواند به حفظ سطح قند خون کمک کند. همچنین فیبر موجود در پرتقال نیز در کاهش سرعت جذب قند خون و تنظیم سطح قند خون موثر است.

نکته:باید بدانید برای اینکه از مزایای فیبر موجود در پرتقال بهره ببرید باید پرتقال کامل بخورید؛ آب پرتقال فیبر ندارد. 

7- تقویت سیستم ایمنی بدن

همانطور که اشاره شد پرتقال دارای انواع ویتامین های مختلف است که هرکدام در بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن نقش دارند. ویتامینc موجود در پرتقال یک آنتی اکسیدان قوی است و  سلولهای بدن را از آسیب رادیکالهای آزاد و استرس اکسیداتیو حفظ می کند. سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و از بدن در برابر میکروبها دفاع می کند.

(برای اطلاع بیشتر در مورد آنتی اکسیدانها و رادیکالهای آزاد کلیک کنید)

(برای مشاهده خواص ویتامینc و منابع آن کلیک کنید)

8- حفظ سلامت بینایی

با افزایش سن چشمهای ما نیز پیرتر می شوند. پرتقال سرشار از مواد مغذی مانند ویتامین A (ویتامین A برای سلامت بینایی ضروری است.)، ویتامینC و پتاسیم است که برای چشم عالی هستند. ویتامینc موجود در پرتقال پیشرفت دژنراسیون ماکولا وابسته به سن (AMD) را که عامل اصلی از بین رفتن بینایی است؛ کند می کند.بنابراین ، اگر می خواهید دید شما به همان اندازه که اکنون هست خوب باشد ، هر روز یک پرتقال بخورید!

9- پیشگیری از سرطان

تحقیقات نشان داده است که ترکیبی بنام D - limonene موجود در پرتقال می تواند از بروز انواع سرطان مانند سرطان ریه ، سرطان سینه ، سرطان پوست و غیره جلوگیری کند. علاوه بر این ، ترکیبات آنتی اکسیدانی و ویتامینC موجود در پرتقال به تقویت ایمنی بدن کمک می کنند که در مبارزه با سلول های سرطانی موثر است.علاوه بر این فیبر موجود در پرتقال ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ کمک کند.مصرف میوه های طبیعی سرشار از فلاونوئیدها بدن را از سرطان های ریه و حفره دهان محافظت کند.

10- اضطراب را کم می کند.

هنگامی که احساس اضطراب دارید پرتقال بخورید، ویتامین C می تواند سطح هورمون استرس (کورتیزول) را کاهش دهد.

11- کاهش ریسک ابتلا به سنگ کلیه

کمبود سیترات در ادرار می تواند باعث سنگ کلیه شود. پرتقال به افزایش سطح سیترات در ادرار شما کمک می کند و خطر سنگ کلیه را کاهش می دهد.پرتقال ها همچنین حاوی کلسیم هستند که این خطر را بیشتر کاهش می دهد.

12- مفید برای دستگاه گوارش

پرتقال منبع بسیار خوبی از فیبر است که به سالم ماندن معده و روده شما کمک می کند. یک رژیم غذایی سرشار از فیبر باعث می شود دچار بیماری هایی مانند زخم معده و یبوست نشوید.

 

منابع:

webmd

naturalfoodseries

stylecraze

unclematts