انسان امروز زندگی شلوغ و پرمشغله ای دارد، خیلی اوقات در کار و زندگی روزمره دچار اضطراب و استرس می شود. گاهی اینقدر فشارها و تنش های کاری و فکری زیاد می شود که افراد دچار افسردگی می شوند. متاسفانه افسردگی خیلی شایع شده و خوشبختانه قابل درمان است افسردگی فقط احساس ناخوشایند نیست بلکه عدم تعادل هورمونهای شادی در بدن است. می توان با ایجاد تغییراتی در سبک زندگی ، به ترشح هورمونهای شادی آور کمک کنیم تا روحیه بهتر و شادتری داشته باشیم.

هورمونهای شادی آور

1- دوپامین یا هورمون پاداش

2- سروتونین یا هورمون احساس خوب

3- اکسی توسین یا هورمون عشق

4- اندورفین یا هورمون ضد درد و ضد استرس

Dopamine

هورمون دوپامین به شخص انگیزه می دهد تا برای رسیدن به خواسته هایش تلاش کند و وقتی فرد به هدفش برسد این هورمون مانند یک هورمون پاداش عمل می کند و در فرد احساس لذت عمیق و شادی ایجاد می کند. تحقیقات نشان داده سطح این هورمون در افراد برون گرا بیشتر از افراد درون گراست و بروگراها اصولا اهداف بالاتری را برای خود انتخاب می کنند و افراد درون گرا اقدامات محاسبه شده و با احتیاط انجام می دهند.

برای ترشح مداوم دوپامین: اهداف بزرگ خود را به اهداف کوچکتر تقیسم کنید و برای رسیدن به هر هدف کوچک جشن پیروزی بگیرید و دوباره هدف دیگری در نظر بگیرید و تلاش خود را ادامه دهید اینکار باعث ترشح مداوم دوپامین در بدن می شود.

Endorphins

این هورمون یک مسکن طبیعی است و هنگامی که دچار درد شویم یا اضطراب و استرس داشته باشیم ترشح می شود تا درد را تسکین دهد و یا ازمیزان استرس بکاهد. این هورمون مانند مورفین عمل می کند و وقتی در بدن زیاد ترشح شود احساس سرخوشی و لذت ایجاد می کند.

برای ترشح بیشتر اندورفین در بدن:

بطور منظم ورزش کنیم البته ورزشهای گروهی بیشتر اثر دارد.

غذاهای تند و پرادویه ترشح اندورفین را بیشتر می کند.

خوردن شکلات تلخ 

خندیدن و تماشانی فیلم های کمدی سطح این هورمون را افزایش می دهد.

استشمام رایحه ی وانیل و رایحه اسطوخودس 

Oxytocin

ترشح اکسی توسین موجب پیوند مادر و فرزندی، ایجاد صمیمیت و اعتماد بین افراد و همچنین باعث روابط دوستانه و عاشقانه می شود و حس خوب ایجاد می کند.

چه موقع سطح اکسی توسین افزایش می یابد؟

این هورمون در هنگام زایمان باعث انقباض رحم می شود و به کوچک شدن رحم پس از زایمان کمک می کند. هنگامی که یک نوزاد از سینه مادر خود شیر می خورد ،این تحریک باعث ترشح اکسی توسین و ایجاد عشق مادر و فرزندی می شود.

در هنگام به اوج رسیدن در رابطه جنسی سطح این هورمون افزایش می یابد.

این هورمون به هورمون بغل و نوازش هم معروف است وقتی افراد همدیگر را در آغوش می گیرند و نوازش می کنند پراز حس خوب می شوند.

هنگام هدیه گرفتن سطح اکسی توسین افزایش می یابد پس با مناسبت و گاهی بدون مناسبت به همدیگر هدیه بدهید.

Serotonin

هورمون سروتونین از اسیدآمینه تریپتوفان ساخته می شود. این اسید آمینه باید از طریق رژیم غذایی وارد بدن شما شود و معمولاً در غذاهایی مانند آجیل ، پنیر و گوشت قرمز وجود دارد. کمبود تریپتوفان می تواند به کاهش سطح سروتونین منجر شود. این می تواند منجر به اختلالات خلقی مانند اضطراب یا افسردگی شود.

سروتونین روی قسمتهای مختلف بدن تأثیر می گذارد ، از احساسات گرفته تا مهارت های حرکتی بدن. سروتونین یک تثبیت کننده خلقی و تقویت کننده روحی طبیعی به حساب می آیدو به هورمون احساس خوب معروف است. این ماده شیمیایی همچنین به خوابیدن ، غذا خوردن و هضم کمک می کند. سروتونین باعث:

کاهش افسردگی و اضطراب، بهبود زخم هاو سلامت استخوانها می شود.

ترشح سروتونین موجب آرامتر شدن، شادی و پایداری احساسات می شود

برای افزایش سطح سروتونین:

در معرض نور خورشید قرار بگیرید. تحقیقات نشان داده حدود 20 دقیقه در معرض آفتاب قرار گرفتن (نور درمانی) ترشح این هورمون را افزایش می دهد و برای درمان افسردگی خیلی موثر است.

ورزش منظم باعث افزایش سطح سروتونین و تقویت روحیه می شود.

سروتونین وقتی ترشح می شود که شما احساس می کنید فرد مهم و تاثیر گذاری هستید. مرور خاطرات موفقیتهای گذشته نیز همین تاثیر را دارد.

شرکت در فعالیتهای فرهنگی و کارهای گروهی نیز سطح این هورمون را بالا می برد.

یک رژیم غذایی سالم: غذاهایی که می توانند سطح سروتونین را افزایش دهند شامل تخم مرغ ، پنیر ، بوقلمون ، آجیل ، سالمون ، توفو و آناناس است.

مدیتیشن می تواند به کاهش استرس کمک کند و چشم انداز مثبتی از زندگی ایجاد کند ، که می تواند سطح سروتونین را تا حد زیادی تقویت کند.

منابع:

health line

freeletics

technologyadvice

thriveglobal