آلودگی هوا مشکل بزرگی است که همه مردم را درگیر می کند چراکه همه ناگزیر از تنفس کردن هستند و هوای آلوده شهرها مملو از مواد سمی است که سلامتی انسان را بخطر می اندازد. آلودگی هوا علاوه بر اینکه می تواند بیماریهای تنفسی بوجود بیاورد و به ریه ها آسیب برساند؛ می تواند موجب بیماریهای قلبی عروقی، خستگی، سردرد، تنگی نفس، سوزش چشم،بینی و گلو، آسیب به کبد، طحال و خون شود.

در پستهای قبلی سایت سیبوتا در مورد رژیم غذایی مناسب هنگام آلودگی هوا مطالبی عنوان شد و بطور خلاصه می توان گفت که هنگام آلودگی هوا مواد غذایی که دارای ویتامین های CوEوA و همچنین امگا سه و منیزیم هستند می توانند بسیار مفید باشند. 

نوشیدنی های سم زدا هنگام آلودگی هوا

هنگام آلودگی هوا بهتر است مقدار زیادی آب و مایعات بنوشید. پیشنهاد می شود نوشیدنی های سم زدا را آماده کنید و همراه خود به محل کار ببرید یا برای فرزندانتان تهیه کنید تا در مدرسه بنوشند.

1- آب هویج

یک لیوان آب هویج مقادیر زیادی بتاکاروتن و ویتامین A ، K ، C و B دارد و از سرطان ریه جلوگیری می کند.

 

2- آب چغندر لبویی

آب چغندر هم برای دستگاه تنفسی مفید است هم توانایی سم زدایی از کبد را دارد.

(چغندر را بصورت خام  در دستگاه آب میوه گیری بریزید، می توانید سیب و هویج هم به آن اضافه کنید.)

3- آب  و لیمو ترش همراه با زنجبیل و نعناع

لیمو به عنوان یکی از طبیعی ترین مواد سم زدا شناخته شده است توصیه می شود اول صبح این نوشیدنی را آماده و میل کنیدیا همراه خود به محل کار ببرید. این نوشیدنی به رفع انسداد مجاری دستگاه تنفسی و از بین بردن سموم از ریه ها کمک می کند. زنجبیل برای تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش ریسک سرطان موثر است. نعناع نیز برای رفع مشکلات تنفسی کمک می کند. 

(می توانید دریک لیوان آب، آب لیمو ترش یا حلقه های لیموترش را همراه برشی از زنجبیل تازه و نعناع بریزید و این نوشیدنی را تهیه کنید.)

4- آب انگور

آب انگور نقش مهمی در تمیز کردن ریه ها از مواد سمی دارد. انگور دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است و به مهار التهاب ریه ها کمک می کند. باعث کاهش شدت آسم و کاهش ریسک سرطان ریه می شود.

5- چای سبز

چای سبز سموم را از روده خارج می کند و به  سالم نگه داشتن دستگاه گوارش و  همچنین بهبود وضعیت ریه ها کمک می کند. یک فنجان چای سبز را با زنجبیل ، لیمو یا عسل میل کنید و از خواص فوق العاده آن بهره مند شوید. (برای مطالعه بیشتر در مورد خواص چای سبز کلیک کنید)


 

6- دم نوش زنجبیل و زردچوبه


زردچوبه حاوی کورکومین است که ضد التهاب ، آنتی اکسیدان ، ضد سرطان است و همچنین خاصیت ضد سمیت دارد. زنجبیل نیز می تواند به بهبود حالت تهوع که ناشی از دود بیش از حد است ، کمک می کند.

 

برای تهیه این دم نوش می توانید یک قاشق چایخوری زنجبیل رنده شده و یک قاشق چایخوری زردچوبه را به سه لیوان آب در حال جوش اضافه کنید و بگذارید ده دقیقه دم بکشد سپس می توانید دم نوش آماده است اگر بخواهید می توانید به آن کمی عسل یا آب لیموترش اضافه کنید.

7- آب پرتقال و گریپ فورت

این میوه ها سرشار از ویتامین ث هستند. این ویتامین خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و رادیکالهای آزاد ناشی از آلودگی هوا که وارد بدن می شوند را ازبین می برد و مانع از فعالیت آنها در بدن (مانع از استرس اکسیداتیو)می شود.

برای مطالعه در مورد آنتی اکسیدانها، رادیکالهای آزاد و استرس اکسیداتیو کلیک کنید.

8- شیر کم چرب 

 

9- آب فراوان بنوشید.

 

غرغره با آب نمک 

از آنجا که آلودگی هوا و دود باعث احتقان و گرفتگی گلو می شود؛ توصیه می شود وقتی به خانه برمی گردید حتما غرغره کنید. اینکار به کاهش سرفه های ناشی از آلودگی هم کمک می کند.

 

منبع:

indianexpress