همه چیز در ایتالیا هنر است، از نقاشی های مجلل و ساختمانهای زیبا گرفته تا طرح لباس و ... حتی عشق هم در ایتالیا هنر است. غذاخوردن در ایتالیا نیز هنرمندانه است و آداب و رسوم خاصی دارد. روشهای مختلف تهیه غذا، پذیرایی و سرو غذا نیز آمیخته با هنر می باشد. در آمریکا همه چیز سریع است و فست فودها پرطرفدار هستند اما در ایتالیا زمان زیادی برای خوردن غذا صرف می شود.

نکاتی که جالب است در مورد آداب غذا خوردن در ایتالیا بدانید:

شام مهمترین وعده غذایی محسوب می شود و باید برای احترام افراد خانواده به یکدیگر، درکنار هم و دور یک میز صرف شود.

غذا باید در آرامش خورده شود و کسی حق برهم زدن آرامش را ندارد.

معمولا خوردن شام یک تا دو ساعت طول می کشد.غذا باید خوب جویده شود و بسیار آرام خورده شود. روی (( آهسته خوردن غذا)) تاکید دارند. این کار مانع پرخوری می شود.چون 15 تا 20 دقیقه طول می کشد که پیام غذا خوردن به مغز انسان ارسال شود؛ اگر سریع غذا را به معده بفرستید؛ بدنتان فرصت ابراز سیری را نخواهد داشت. طبق تحقیقی که سال 2000 انجام شده وقتی غذا در حال جنب و جوش و به سرعت خورده شود هورمون استرس آزاد می شود و سرعت متابولیسم کم می شود ولی وقتی با آرامش غذا می خورید در این زمان هورمون شادی ترشح می شود و همچنین سرعت متابولیسم خوب خواهد بود.

در ایتالیا خوردن غذا بطور سنتی امری طولانی، فوق العاده و لذت بخش به همراه خانواده و دوستان است.امروزه ایتالیایی ها  روز یکشنبه که تعطیل هستند را به غذاهای سنتی اختصاص می دهند و روزهای دیگر غذاهای معمولی می خورند.

ایتالیایی ها ترجیح می دهند غذاهای سالم و طبیعی بخورند.

جالب است بدانید که ایتالیایی ها هیچ وقت صبحانه تخم مرغ نمی خورند.

ساعت شام خوردن در شمال ایتالیا و جنوب ایتالیا با هم متفاوت است.

غذا معمولا در چندمرحله ارائه می شود:

پیش غذا، بخش اول غذا، بخش دوم غذا، مخلفات و در نهایت دسر

رایج ترین پیش غذای ایتالیایی که مربوط به قرن 15 میلادی است بروچتا (بروشتا) نام دارد که انواع مختلفی دارد و ترکیبی از نان و زیتون و سبزیجات و پنیر و گاهی ژامبون است.

برای بخش اول غذا، پاستا، سوپ و یا ریسوتو، برای بخش دوم انواع گوشت قرمز، مرغ و ماهی،در قسمت مخلفات سیب زمینی، سبزیجات و سالاد و برای دسر نان خامه ای، کیک میوه ای، کیک کشمشی یا میوه و بعد از آن قهوه سرو می شود. اسپرسو کلمه ای ایتالیایی است . ایتالیایی ها بعد از اتمام همه وعده های غذایی قهوه داغ و خوش طعم می نوشند. (البته بهتر بدانید کاپوچینو را فقط صبح ها می نوشند و در هیچ زمان دیگر از روز کاپوچینو سرو نمی شود). اولین قهوه فروشی ها در سال 1700 میلادی در شهر ونیز افتتاح شد. قهوه را می توان به دلخواه به همراه هر ماده افزودنی نوشید ولی بهتر بدانید اضافه کردن شیر یا خامه به قهوه فقط مخصوص صبح ها است و در بعداز ظهر کار خنده داری است.

ایتالیایی ها برای صبحانه،قهوه همراه با یک نوع شیرینی می خورند.

 

منبع:

 کتاب غذادر ایتالیا نویسنده ترزا جودیچی