امروزه اضطراب برای خیلی از افراد یک مشکل شایع است که اصولا با نگرانی و عصبی شدن همراه است. کسانی که خیلی مضطرب می شوند بهتر است ورزش را جزء برنامه های اصلی روزمره خود قرار دهند همچنین می توانند از غذاها و نوشیدنی هایی که اضطراب را کم می کند و تا حدی آرامش بخش است بیشتر استفاده کنند. مواد غذایی که دارای منیزیم هستند در کاهش اضطراب و استرس بسیار موثرند.(برای اطلاع بیشتر در مورد فواید منیزیم و منابع غذایی دارای منیزیم کلیک کنید.)همچنین تحقیقات نشان داده مواد غذایی که دارای اسید چرب امگا سه هستند(مانند گردو، ماهی سالمون، بذر کتان، دانه چیا)می توانندمقدار هورمون کورتیزول (هورمون استرس) را تنظیم کند.

غذاها و نوشیدنیهای برطرف کننده اضطراب:

1- آجیل مخصوصا  بادام و گردو

آجیل ها دارای ویتامینE هستند که می تواند برای درمان اضطراب مفید باشد.

گردو علاوه بر ویتامینE دارای اسید چرب امگا سه است از سلامت مغز محافظت می کند و سطح هورمون کورتیزول( هورمون استرس) را کم می کند.

2- تخمه کدو

دارای منیزیم است و منیزیم کاهش دهنده اضطراب و استرس است.

3- شکلات تلخ 70 درصد به بالا

شکلات تیره نیز منبع خوبی از منیزیم است. رژیم غذایی با مقدار کافی منیزیم ممکن است علائم افسردگی را کاهش دهد. همچنین شکلات تلخ محتوی مقدار زیادی تریپتوفان است.این اسید آمینه به سروتنین که هورمون احساس خوب و خوش خلقی است تبدیل می شود.

4- چای بابونه 

بابونه گیاهی است که مقوی اعصاب و آرم بخش است.

5- توت فرنگی، بلوبری و تمشک

همه آنها از نظر خاصیت آنتی اکسیدانی و ویتامین C بسیار غنی هستند و می توانند در کاهش استرس اکسیداتیو  بسیار مفید باشند ، به خصوص که استرس مزمن ممکن است آسیب رادیکال های آزاد را افزایش دهد.

6- نوشیدن آب کافی

آب می تواند به ثبات روحیه شما کمک کند و حس تحریک پذیری و اضطراب را کم کند. مخصوصا وقتی مضطرب هستید بجای چای یا قهوه که تشدید کننده اضطراب شماست آب بنوشید.

7- ماهی های چرب 

مصرف ماهی سالمون،مکرل و سایر ماهی های چرب که منبع خوبی از امگاسه هستند می توانند در کاهش سطح هورمون استرس بسیار موثر باشند.

8- تخم مرغ

دارای اسید آمینه تریپتوفان است که در تولید هورمون احساس خوب یعنی هورمون سروتونین موثر است.

9-ماست

ماست حاوی باکتریهای مفید پروبیوتیک مانند Lactobaccilus است.منابع معتبری وجود دارد که مشخص کرده  این باکتری ها و  سایر باکتریهای موجود در فرآورده های تخمیر شده تأثیرات مثبتی بر سلامت مغز دارند.براساس بررسی بالینی اخیر ، ماست و سایر لبنیات نیز ممکن است اثر ضد التهابی در بدن ایجاد کنند. برخی تحقیقات نشان می دهد که التهاب مزمن ممکن است تا حدودی مسئول اضطراب ، استرس و افسردگی باشد.یک مطالعه معتبر در سال 2015 نشان داد که غذاهای تخمیر شده باعث کاهش اضطراب در برخی از جوانان می شو د،همچنین مطالعات نشان داده مصرف باکتری های سالم (پروبیوتیک) باعث افزایش شادی در برخی افراد می شود. (برای مشاهده سایر محصولاتی که دارای باکتریهای پروبیوتیک هستند کلیک کنید)

10- چای سبز

مصرف این چای می تواند ترشح هورمونهای سروتونین و دوپامین را افزایش دهد و آرامبخش باشد. همچنین چای سبز حاوی L-theanine و EGCG است که می تواند باعث تقویت سلامت مغز و کاهش اضطراب شود.

11- سبزیجات سبز رنگ 

 سبزیجاتی مانند اسفناج و بروکلی داری منیزیم هستند و می توانند کاهش دهنده اضطراب باشند.

12- جو دو سر (جو پرک صبحانه یا Oatmeal)

این کربوهیدرات پیچیده به آرامی وارد سیستم گوارش می شود و به شما یک جریان پایدار انرژی می دهد .همچنین می تواند به تولیدسروتونین کمک کند و باعث ایجاد حس خوب شود.

منابع:

healthline

medical news today

webmd

avogel

Reader's Digest