بیشتر مردم سوئد صبحانه خود را قبل از اینکه به محل کاریا مدرسه بروند؛ در منزل صرف می کنند. چرا که از نظر سوئدی ها زمان صرف صبحانه، زمان خوبی برای گذراندن وقت در کنار عزیزان است آنها گاهی در هنگام صبحانه روزنامه می خوانند یا از طریق رسانه ها از اخبارآگاه می شوند. (البته برای کسانی که تمایل داشته باشند بیرون از خانه صبحانه بخورند نیزامکانات فراهم است.)

صبحانه های معمول درکشورسوئد

درکنار نان و قهوه که جزثابت میز صبحانه محسوب می شود، انواع دیگری ازصبحانه نیز سرو می شود:

smörgås یا ساندویچ باز:

روی نانهای ترد(knäckebröd) مقداری کره یا مارگارین می مالند بعد روی آن ورقه ای پنیریا ورقه ای از ژامبون قرارمی دهند ولایه بعد را خیاریا گوجه قرار می دهند.

 

Muesli

Muesli (میوزلی) یک صبحانه سرد محسوب می شود و خیلی در سوئدو همچنین در سوئیس رایج است. درکاسه ای مقدار شیر یا ماست، یا شیر بادام، شیرسویاویا آب میوه می ریزند و بعد درون آن مخلوطی از جوپرک صبحانه(Rolled oats) یا غلات دیگر، میوه های خشک یا تازه، آجیل (مثل بادام) و دانه (مثل دانه چیا یا تخمه کدو) می ریزند ومدتی صبرمی کنند تا نرم شود و سپس میل می کنند. (بعضی شکر یا مربا هم اضافه می کنند.)

Porridge 

Porridge  یا  oatmealتقریبا شبیه حلیم است.درآب جوش یا درشیر مقداری جوپرک صبحانه می ریزند که درزمان کوتاهی پخته می شود و هنگام سروکردن به آن شکریا مربا و دارچین یا میوه تازه اضافه می کنند.

عده‌ای از مردم سوئد گاهی مثل فرانسوی‌ها روی نان مربا می‌گذارند و یا مثل دانمارکی‌ها نان که رویش شکلات مالیده شده می‌خورند. همچنین گاهی مارمالاد پرتقال با نان سفید همراه با چای یا قهوه برای صبحانه صرف می‌کنند.