لوبیای سویا (Soy Bean)

سویا از حبوباتی است که ارزش تغذیه ای بالایی دارد سویا دارای پروتئین ، مواد معدنی، ویتامین و فیبر است و استفاده از سویا می تواند ریسک بیماریهای قلبی و سرطان را کم کند مانع از پوکی استخوان شود و کلسترول بد خون را کم کند. پروتئین سویا تمام اسید آمینه های ضروری بدن را دارد و سویا منبع خوبی از  پروتئین گیاهی محسوب می شود. اما باید دقت کنید که امروزه بیشتر سویا بصورت اصلاح ژننیکی شده (GMO) تولید می شود و ممکن است در دراز مدت اثرات نامطلوبی بگذارد برای همین توصیه می شود از سویا و محصولات سویا که روی برچسب آن نوشته شده ارگانیک یا Non GMO حتما استفاده کنید.

شیر سویا (Soy Milk)

یکی از محصولاتی که از لوبیای سویا تهیه می شود و بسیار با ارزش است شیر سویاست .شیر سویا یک نوشیدنی صددر صد گیاهی است برای همین چربی اشباع و کلسترول ندارد. دارای مقدار پروتئین زیاد و مواد معدنی از جمله کلسیم و منیزیم و فسفر است و همچنین دارای ماده ارزشمندی بنام ایزو فلاون می باشد. می توان به راحتی شیر سویا را در خانه تهیه کرد. 

روش تهیه شیر سویا در خانه:

125 گرم لوبیای سویا را به مدت 12 ساعت در آب بخیسانید و سپس پوست آن را جدا کنید. برای گرفتن بوی سویا آن را برای 3 دقیقه در فر قرار دهید. سویا را در مخلوط کن بریزید و یک لیتر آب به آن اضافه کنید و خوب میکس کنید مایع سفید رنگی حاصل می شود.شیر سفید رنگ سویا را صاف کنید و بمدت 2 دقیقه بجوشانید بعد شعله را کم کنید تا به آرامی 5 دقیقه بجوشد. شیر سویا آماده نوشیدن است می توان این شیر را تا 3 روز در یخچال نگه داری کرد.( البته شیر سویا نوع پروبیوتیک و نوع تخمیری هم دارد که روش تهیه متفاوتی دارد.)

توفو (Tofu)

از تغلیظ شیر سویا ،دلمه کردن و پرس کردن شیر سویا (با فرایندی مشابه ساخت پنیر) بلوکهای سفیدی تهیه می شود که توفو یا پنیر سویا نام دارد. توفو پروتئین گیاهی بالایی دارد و در حالی که کم کالری است بسیار مغذی است. همچنین دارای ایزوفلاون است که به عنوان فیتواستروژن عمل می کند و هر 100 گرم توفو حدود 20 میلی گرم ایزوفلاون دارد که باعث کاهش التهاب رگهای خونی و افزایش خاصیت ارتجاعی رگهاست به روان کردن جریان خون کمک می کند و ریسک سکته مغزی را کاهش می دهد و خطر ابتلا به سرطان سینه ، پروستات و سرطانهای دستگاه گوارش را کم می کند و همچنین گر گرفتگی دوران یائسگی را کاهش می دهد. به تراکم استخوان کمک می کند و باعث افزایش خاصیت ارتجاعی پوست و کاهش چین و چروک می شود.

توفو دارای پروتئین، فیبر، چربی، منیزیم، کلسیم، سلنیوم، فسفر، مس، آهن و روی می باشد.

توفو بصورت پنیر صبحانه مصرف نمی شود بلکه ابتدا کمی آن را طعم دار می کنند مثلا مدتی در سس سویا می خوابانند بعد تفت می دهند و بعنوان پروتئین غذا در کنار سبزیجات سرو می کنند.

Tofu

ناتو (Natto)

یک نوع سویای تخمیری است که از نظر سلامتی و ارزش تغذیه ای از توفو بهتر است. پروتئین و فیبر دارد و باکتری هایی دارد که در روده ویتامین K تولید می کند. این غذا در ژاپن بسیار پرطرفدار است.

تمپه (Tempeh)

تمپه نیز یک محصول تخمیری تهیه شده از لوبیای سویا است دارای پروتئین زیادی است. کلسترول بد خون را کاهش می دهد. تراکم استخوان را بیشتر می کند و دارای انواع ویتامین B می باشد. 

تمپه

منابع:

Healthline

Everydayhealth