چه بخوریم تا سرما نخوریم؟

سرماخوردگی یک بیماری بسیار شایع است در ظاهر بیماری ساده ای است ولی اگر رسیدگی نشود بسیار طولانی شده بدن را ضعیف می کند و زمینه ساز بیماری های دیگر می شود. مهمترین کاری که باید انجام دهیم این است که سیستم ایمنی بدن را تقویت کنیم تا سرمانخوریم  و اگر هم سرما خورده ایم با تقویت سیستم ایمنی بدن، از شدت سرما خوردگی و طولانی شدن زمان سرماخوردگی کم کنیم.

مواد غذایی مناسب برای پیشگیری از سرما خوردگی:

1-کیوی و  پرتقال  ( میوه و سبزیجات دارای ویتامین C)

ویتامین C نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد و اگر به مقدار کافی کیوی، مرکبات ( لیمو و پرتقال، نارنگی و گریپ فورت)، توت فرنگی، فلفل دلمه، بروکلی و سبزیجات برگی سبز رنگ بخورید؛ سیستم ایمنی شما قوی می شود و سرما نمی خورید و اگر هم سرما خورده اید باعث می شود زودتر بهبودی حاصل شود. (برای اطلاعات بیشتر در مورد ویتامین Cکلیک کنید.)

2- ویتامین A، ویتامین ضد بیماری عفونی

تقریبا بیشتر مردم می دانند که ویتامین C برای سرما خوردگی خوب است ولی شاید تا حالا چیزی در مورد اهمیت ویتامین A نشنیده باشید. این ویتامین نیز در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش مهمی دارد و برای از بین بردن عفونتها لازم است. میوه و سبزیجات نارنجی رنگ حاوی بتا کاروتن که پیش ساز ویتامین A است ؛ می باشند. توصیه می شود هویج، سیب زمینی شیرین، کدو حلوایی، انبه و زرد آلو بخورید. همچنین سبزیجات سبز رنگ که حاوی این ویتامین هستند مثل بروکلی، سبزیجات برگی. از منابع غذایی حیوانی نیز شیر، ماهی و تخم مرغ  حاوی این ویتامین هستند. ( برای اطلاعات بیشتر در مورد ویتامین A و منابع آن کلیک کنید.)

3- مصرف ویتامین D یعنی کاهش تعداد دفعات ابتلا به آنفولانزا

ویتامین D سیستم تنفسی را تقویت می کند و خطر عفونت را کاهش می دهد. این ویتامین توسط نور تابیده شده خورشید به پوست بدن تولید می شود. در واقع نور خورشید منبع اصلی این ویتامین است. اما در روزهای زمستانی و هنگام آلودگی هوا، بیشتر در خطر کمبود این ویتامین قرار می گیریم . بهتر است از منابع غذایی که ویتامین D دارند مثل ماهی سالمون، ماهی مکرل، قزل آلا، و تخم مرغ استفاده کنیم. قارچ خوراکی دارای موادی است که کمک به ساخته شدن ویتامین D در بدن  می کند.( برای مشاهده اهمیت ویتامین D در بدن و منابع غذایی این ویتامین کلیک کنید.)

4- مواد غذایی حاوی روی (Zn) مصرف کنید.

تحقیقات نشان داده کمبود روی در بدن می تواند باعث اختلال در سیستم ایمنی بدن شود. تخمه کدو ، حبوبات، لبنیات، تخم مرغ و غلات کامل حاوی عنصر روی هستند.

5- به حفظ سلامت روده ها توجه کنید. 

جالب است بدانید روده ها خط دفاعی بدن هستند و 60 درصد دفاع و حفظ ایمنی بدن بعهده روده است. پس خوردن مواد پروبیوتیک مانند ماست پروبیوتیک و کفیر ، خوردن مواد غذایی که فیبر محلول دارند مانند غلات کامل ( جو، جودو سر، آرد گندم کامل، نخود فرنگی، سیب، هویج و آجیل) به حفظ سلامت روده ها و درنتیجه به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کنند.

6- به مقدار فراوان آب و مایعات بنوشید.

نوشیدن حداقل 8 لیوان آب در روز پیشنهاد می شود. مخصوصا در هنگام سرماخوردگی نوشیدن مایعات فراوان بسیارمهم است.

مواد غذایی که خوردن آنها برای پیشگیری از سرما خوردگی توصیه می شود:

1- سیر و پیاز (به شدت ضدباکتری و ضد ویروس هستند.)

2- چای زنجبیل ( تقویت کننده سیستم ایمنی بدن و دستگاه گوارش)

3- سبزیجات برگ سبز ( اسفناج، کاهو، برگ چغندر، سبزی خوردن...)

4- چای سبز

5- زرد چوبه ( خاصیت ضد میکروبی دارد.)

6- سوپ مرغ

7- سیب

8- ماست پروبیوتیک

9- تخم مرغ (گوشت و غذاهای پروتئینی که بدن را تقویت می کنند توصیه می شوند.)

10- قارچ ( فوق العاده است چون دارای یک آنتی اکسیدان منحصر به فرد است و دارای سلنیویم و مواد ضدباکتری که نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد. همچنین کمک به ساختن ویتامین D در بدن می کند. برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید.)

11- پرتقال، لیمو شیرین، گریپ فورت و کیوی

12- گوجه فرنگی

13- بلو بری

14-شکلات تلخ ( به دلیل داشتن تئو برومین که باعث کاهش سرفه است.)

15- آبجوش همراه با عسل و آبلیمو

 

 

منابع:

Health.com

Today.com

Besthealthmag

Recipes.timesofindia