1- عسل طبیعی

یکی از رایج ترین و بهترین درمانها برای تسکین سرفه، عسل طبیعی است. عسل را با آب گرم ( بگذارید آب جوش کمی خنک شود) مخلوط کنید و کمی آب لیموترش تازه در آن بریزید و میل کنید. ( سعی کنید عسلی تهیه کنید که از طبیعی بودن آن مطمئن باشید.)

2-آناناس

آناناس دارای ماده ای بنام Bromelain  است این ماده سرفه را آرام می کند و گلودرد را تسکین می دهد. علاوه براین آناناس دارای مقدار زیادی ویتامین Cاست.

3- زنجبیل

این گیاه برای  کاهش سرفه های خشک و آسم مفید است. زنجبیل خواص ضدالتهابی دارد و درد را تسکین می دهد. می توانید چای زنجبیل تهیه کنید، 20 گرم زنجبیل تازه را با آب گرم ، عسل و آب لیموترش مخلوط کنید بعد 5تا10 دقیقه بنوشید. اگر تندی آن اذیت می کند مقدار زنجبیل کمتری بریزید. چون ممکن است باعث سوزش معده شود.(برای مشاهده خواص چای زنجبیل کلیک کنید)

4-نوشیدن مایعات فراوان

یکی از مواردی که باید به آن بسیار توجه کنید این است که هنگام سرماخوردگی و سرفه باید مقدار زیادی آب بنوشید .البته می توان برای تامین آب مورد نیاز بدن، آب گرم، آب میوه طبیعی بدون شکر مخصوصا آب پرتقال( که سرشار از ویتامین ث، اسید فولیک و پتاسیم است) و آب سیب (که سرشار از فلاونوئیدهاست) ، آبِ گوشت ( گوشت را با سیر و پیاز بپزید و آب آن را صاف کنید) و چای و دم نوشهای گیاهی استفاده کرد.

5-بخور و دوش آب گرم

برای سرفه های مرطوب و خلط دار می توانید دوش آب گرم بگیرید و بعد از آن یک لیوان آب بنوشید. یا برای 5 دقیقه بخور بدهید می توان مقداری  اکالیپتوس و رزماری هم در آب ریخت و بخور داد.

6- دم نوش آویشن

آویشن را با آب داغ مخلوط کنید و بگذارید ده دقیقه بماند و بعد صاف کنید. آویشن برای تسکین برونشیت حاد موثر است. همچنین دم نوش آویشن و پیچک برای رفع عفونتهای تنفسی مفید است.

7- غرغره کردن آب نمک

یک دوم قاشق چایخوری نمک را در یک لیوان آب گرم بریزید و غرغره کنید برای رفع سرفه های خلط دار موثر است.

8- سوپ مرغ

علاوه براینکه تامین کننده مایعات و الکترولیت بدن می تواند باشد دارای ماده ای به نام (N-acetylcysteine (NAC است که برای درمان سرفه بسیارموثر است.( بهتر است در تهیه سوپ مرغ از سیر و پیاز نیز استفاده کنید)

9- تربچه و ترب سفید

دارای خواص ضد احتقانی هستند و می توانند در پاکسازی مخاط از گلو و مجاری تنفسی موثر باشند.

10- پروبیوتیک ها

اگرچه پروبیوتیکها مستقیما تاثیری در برطرف کردن سرفه ندارند ولی از آنجایی که عفونتها را ازبین می برند و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند توصیه می شوند.( برای مطالعه در مورد پروبیوتیکهای کلیک کنید.)

مواد غذایی که نباید هنگام سرفه و سرماخوردگی مصرف شوند:

1- غذاهای سرخ کردنی چون سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کنند.

2- قهوه چون محرک است و سرفه خشک را زیادتر می کند.

3- الکل چون آب بدن را کم و بدن را دهیدراته می کند و سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند.

4- فست فود ها 

5-آبمیوه های صنعتی

6- لبنیات چون مقدار مخاط را زیاد می کنند. البته گفته می شود مصرف ماست بعلت پروبیوتیک بودن توصیه می شود.

منابع:

medicalnewstoday

flordis

timesofindia