هموروئید چیست؟

هرگاه رگهای خونی داخل و اطراف مقعد و انتهای راست روده، دچار فشار و کشیدگی و در نتیجه متورم و ملتهب شود هموروئیدیا بواسیر بوجودمی آید. وقتی این اتفاق داخل راست روده یا رکتوم رخ دهد؛ هموروئید داخلی است ولی گاهی این بافت متورم در زیر پوست اطراف مقعد قرار می گیرد و هموروئید خارجی است و هرگاه که این بافت متورم بصورت یک توده در خارج مقعد قرار گیرد ترومبوز هموروئیدی می باشد.بیماری هموروئید بیماری خطرناک و غیرقابل درمانی نیست و شاید در موارد زیاد با درمان خانگی و کمی تغییر سبک زندگی براحتی درمان شود.

علائم هموروئید داخلی:

این نوع هموروئید بدون درد است و خونریزی داخلی اتفاق می افتد و گاهی فرد خون را روی دستمال توالت یا کمی خون در توالت مشاهده می کند. درد و سوزش نیز ممکن است هنگام خروج مدفوع بوجود بیاید.

علائم هموروئید خارجی:

بواسیر خارجی با درد و تورم ، خارش و تحریک در ناحیه مقعد و خونریزی همراه است.

علائم ترومبوز هموروئیدی:

نشانه ترومبوز هموروئیدی ، درد شدید، ورم و التهاب و ایجاد یک توده سخت در نزدیکی خارج مقعد می باشد.

علت بیماری همورئید چیست؟

هرچیزی که باعث فشار زیاد از حد به انتهای راست روده و رگهای اطراف مقعد و فشار به عضلات کف لگن و کانال مقعد شود می تواند باعث این بیماری شود. عواملی مانند:

 

1-داشتن یبوست یا اسهال مزمن

2-نشستن طولانی مدت در توالت و فشار آوردن هنگام اجابت مزاج

3-بارداری 

4-رژیم غذایی کم فیبر و آب ناکافی

5-نشستن یا ایستادن های طولانی مدت، کسانی مانند افراد پشت میز نشین، رانندگان اتوبوس و کامیون و کسانی که زمان زیادی می نشینند باعث می شود که گردش خون در اندام تحتانی دچار مشکل شود، همچنین کسانی که زیاد می ایستند مثل آرایشگرها و فروشنده ه، باید هراز گاهی تغییر وضعیت بدهند.

6-بلند کردن بارهای سنگین که باعث ایجاد فشار روی عروق خونی رکتوم می شود.

7-کسانی که موقع احساس دفع، رفتن به دستشویی را به تعویق می اندازند.

8-ورزش نکردن و زندگی ماشینی و کم تحرک

9-چاقی

10-مصرف الکل

11-رابطه جنسی مقعدی

12-افزایش سن : با افزایش سن ، خطر بواسیر افزایش می یابد. زیرا بافتهایی که از رگها در روده و مقعد حمایت می کنند ضعیف می شوند.

راههای پیشگیری از هموروئید:

بهترین راه برای جلوگیری از بواسیر نرم نگه داشتن مدفوع است تا راحت تر از روده ها و مقعد عبور کند. برای جلوگیری از بواسیر و کاهش علائم بواسیر ، این نکات را دنبال کنید:

1- کم کردن وزن تا رسیدن به وزن ایده ال

2-نوشیدن 6تا 8 لیوان آب در روز

3- پیاده روی و ورزشهای سبک هوازی حداقل 20 دقیقه در روز

4- غذاهای فیبر دار بیشتری مصرف شود، مانند میوه و سبزیجات، غلات کامل و حبوبات

5- موقع اجابت مزاج فشار زیاد نیاورید.

6- پرهیز از نشستن طولانی مدت، هر از گاهی بلند شوید و راه بروید.

چه زمانی لازم است به پزشک مراجعه کنید؟

اگر هنگام حرکات روده دچار خونریزی شده اید یا بواسیر دارید که بعد از یک هفته مراقبت در منزل بهبود نمی یابد ، با پزشک خود مشورت کنید.

تصور نکنید که خونریزی روده به دلیل بواسیر است ، به خصوص اگر در عادات دفع تغییربوجود آمده باشد یا رنگ و قوام مدفوع تغییر کرده است . خونریزی رکتوم می تواند با سایر بیماری ها از جمله سرطان روده بزرگ و سرطان مقعد ایجاد شود.

منابع:

Mayoclinic