آمیگدالین :

ویتامین B17 نامی است که برای یک ماده شیمیایی به نام آمیگدالین بکار می رود. آمیگدالین بطور طبیعی در هسته های زرد آلو،هلو،آلو، گیلاس قرمز،سیب و در بادام تلخ وجود دارد. آمیگدالین را جدا سازی می کنند و تحت عنوان laetrile یا ویتامین B17 برای درمان سرطان بکار می برند و براین باور هستند که سیانید موجود در آمیگدالین می تواند به درمان سرطان کمک کند. اما باید بدانید نه آمیگدالین و نه لاتریل هیچکدام واقعا ویتامینB نیستند. 

تقریبا از سال 1950 تا 1960 لاتریل را بعنوان درمان سرطان استفاده می کردند ولی اکنون FDA مصرف لاتریل را ممنوع کرده و تقریبا از سال 1980 لاتریل در ایالات متحده دیگر در دسترس نیست.

نحوه عملکرد آمیگدالین در بدن

فرمول شیمیایی آمیگدالین C20H27NO11 است. این مولکول در بدن شکسته می شود و یکی از موادی که از آن به دست می آید سیانید هیدروژن (HCN) است. اعتقاد براین است که این ماده می تواند با سرطان مبارزه کند و مانع پیشرفت سرطان شود. عده ای از طرفداران لاتریل هم عقیده دارند که اصلا سرطان بخاطر کمبود B17 بوجود می آید.

تحقیقات چه چیزی را نشان می دهد؟

مطالعات حیوانی و آزمایشگاهی در مورد تاثیر آمیگدالین در کنترل سرطان نتایج متفاوتی داشته است. بیشتر نتایج حاکی از این بوده است که آمیگدالین در کنترل سرطان نمی تواند موثر باشد در حالی که برخی از نتایج نشان داده این ماده تاثیر کمی روی انواع خاصی از سلولهای سرطانی دارد و ممکن است به تسکین درد کمک کند. لازم به ذکر است که تا به امروز ، هیچ آزمایش "بالینی کنترل شده" در مورد آمیگدالین وجود نداشته است .

انستیتوی ملی سرطان (NCI) اعلام کرده است که هیچ مدرکی مبنی بر نیاز بدن به لاتریل وجود ندارد همچنین ثابت نشده که لاتریل می تواند مانند یک ویتامین در حیوانات یا انسان عمل کند.

چرا به لاتریل ویتامینB17 می گویند؟

احتمالاً Laetrile به عنوان ویتامین B17 خوانده می شود تا بتوان آن را به عنوان یک مکمل غذایی به جای یک دارو به بازار عرضه کرد. این امر به آن اجازه می داد تا از قوانین سختگیرانه ای که در مورد داروها وجود دارد؛دور بماند.

آیا مصرف لاتریل (آمیگدالین) می تواند خطرناک باشد؟

آمیگدالین در بدن تولید سیانید می کند که یک ماده سمی است و می تواند باعث مسمومیت با سیانید شود.موجب می شود فشار خون خیلی پائین برود و به کبد آسیب برسد و حتی گاهی شخص به کما می رود.در بدترین حالت (یعنی دوزهای بالا 50-60 هسته زردآلو یا 50 گرم لاتریل) می تواند باعث مرگ شود.

این نگرانی نیز وجود دارد که ویتامینC ممکن است باعث افزایش میزان سیانور آزاد شده از لاتریل در بدن شود و خطر سمیت آن را بیشتر کند.

علائم مسمومیت با سیانید: سرگیجه ، تب،عدم تعادل و مشکل در راه رفتن، کبود شدن رنگ پوست بدن،افتادگی پلک، سردرد،تهوع و استفراغ، آسیب کبدی، آسیب عصبی، فشارخون پائین و گاهی منجر به مرگ می شود.

آمیگدالین مورد تأیید FDA نیست و می تواند خطرناک باشد.

منابع:

webmd

verywell health

health line